Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2022-09-29 08:50

Raport e-commerce 2022 już dostępny

Raport e-commerce 2022 już dostępny

Odsetek internautów, którzy deklarują kupowanie online ustabilizował się i wynosi obecnie 77%, przy czym znacząco więcej osób dokonuje zakupów na stronach polskich (75%) niż zagranicznych (32%) - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022”. Raport ukazał się już po raz dziesiąty. Partnerami merytorycznymi wydania są Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska.

Pobierz raport

Wyniki tegorocznej fali badania potwierdzają, że Polacy polubili zakupy przez internet i są w tej sympatii konsekwentni. Zwiększona podczas pandemii popularność e-commerce utrzymała się, a osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online ze względu na lockdowny lub obawy o swoje zdrowie, w dużej mierze pozostały przy tej formie zakupów. Kupowanie online jest również postrzegane jako wygodne i nieskomplikowane. 

Wśród czynników, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet znalazły się m.in. dostępność całą dobę oraz brak konieczności jechania do sklepu – oba te motywatory wymieniali również respondenci w poprzedniej fali badania. W tym roku jednak zmienił się trzeci z najczęściej wskazywanych czynników – badani jako szczególnie motywujące wskazali ceny, atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych. Istotność czynnika finansowego nie dziwi, szczególnie w obecnej sytuacji inflacyjnej.

W tym roku po raz pierwszy zapytaliśmy badanych o wpływ inflacji na ich zachowania zakupowe. Aż 58% badanych zadeklarowało, że kupuje tyle samo, co zwykle,  28% odpowiedziało, że kupuje mniej, natomiast 14% - że kupuje więcej. Zmniejszenie wydatków zadeklarowały szczególnie kobiety oraz badani w wieku 24-34 lat. Co ciekawe, jeśli chodzi o planowane zakupy online, zdecydowanie większy odsetek badanych zapowiada ich ograniczenie.

W tegorocznym badaniu przyjrzeliśmy się również kwestiom ekologii i jej wpływowi na wybory klientów. Okazało się, że niemal dla połowy badanych wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest bardzo ważny (20%) lub ważny (26%), przy czym znów największą liczbę wskazań odnotowaliśmy w przypadku kobiet.

Po raz pierwszy w historii badania odnotowaliśmy przewagę smartfona nad laptopem, jeśli chodzi o urządzenia najczęściej wykorzystywane w procesie e-zakupów. O ile rok temu m-commerce był szczególnie popularny wśród młodych badanych, o tyle w tym roku jest to już trend obejmujący ogół respondentów.

Tegoroczny Raport to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacone zostały o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.

Po raz pierwszy jako Polskie Badania Internetu, wraz z Gemius i IAB Polska, braliśmy udział w opracowaniu raportu “E-commerce w Polsce” – komentuje Paweł Laskowski, Prezes Polskich Badań Internetu. – Prezentujemy w nim analizę danych z badania Mediapanel, dotyczących popularności kategorii e-commerce. Uzupełnia ona wyniki badania ankietowego i pokazuje, że e-commerce jest jedną z ważniejszych kategorii w internecie. W czerwcu 2022 roku aż 92% polskich internautów odwiedziło w tym miesiącu przynajmniej jedną witrynę lub uruchomiło aplikację z kategorii „Zakupy online”, natomiast najpopularniejszym typem sklepów, poza sklepami marketplace, okazały się być sklepy odzieżowe. W raporcie można znaleźć więcej ciekawych danych, które składają się na aktualny obraz rynku e-commerce w Polsce. 

E-commerce nierozerwalnie łączy się z reklamą online. – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska - Przedstawiciele Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska przygotowali tę część Raportu, w której zbadali, jak treści na blogach, opinie, influencerzy czy kontekst reklamy wpływa na decyzje zakupowe internautów i jaki do tej formy reklamy mają stosunek. Jak wynika z badania, aż 51% respondentów zapytanych o to, czy kupili produkt na podstawie treści publikowanych w internecie, odpowiedziało twierdząco. Szczególnie zatem polecam zgłębić tę część publikacji – pomoże ona zrozumieć, jak wykorzystywać reklamę online, by swoich potencjalnych klientów zachęcić, a nie zniechęcić do zakupu.

Zapraszamy również na IAB ExpertPanel – bezpłatny webinar, podczas którego wraz z ekspertami omówimy wyniki raportu. Wydarzenie odbędzie się 20 października o godzinie 12:00. Rejestracja TUTAJ.

---

O raporcie

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2022” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1559 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w czerwcu 2022 roku.

 

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

dane

Kraj

Polska