Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-11-26 23:00

Black Friday? Nie w Polsce

Czy w tym roku Polacy wybiorą się w ostatni piątek listopada na „szalone zakupy” w sieci? Z analizy firmy Gemius wynika, że w zeszłym roku tego dnia ruch na stronach e-sklepów nie wzrósł. Tylko zorganizowana akcja marketingowa może to zmienić – twierdzi ekspert.

W Stanach Zjednoczonych ostatni piątek listopada otwiera sezon gwiazdkowych zakupów. Tego dnia wiele sklepów oferuje znaczne rabaty, które przyciągają prawdziwe tłumy klientów. Utrzymanie porządku podczas zakupowego szaleństwa było sporym wyzwaniem dla stróżów prawa. Z tego względu zaczęli oni ten dzień nazywać Black Friday, czyli Czarny Piątek. Określenie to upowszechniło się w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Obecnie w Black Friday amerykańskie e-sklepy również starają się zachęcić do swojej oferty jak największą liczbę kupujących. Czy polscy internauci także podchwycili ten trend? Gemius postanowił to sprawdzić.

Polscy internauci nie obchodzą Black Friday

Analitycy przyjrzeli się aktywności internautów w e-sklepach w dniu, na który w ubiegłym roku przypadł Black Friday (29 listopada 2013 roku). Porównali ten dzień do wszystkich dni w analizowanym miesiącu. Okazuje się, że w Czarny Piątek e-konsumenci wykonali 3,26 proc. wszystkich wizyt w sieci wykonanych na stronach e-sklepów w listopadzie. Podczas gdy średnia dzienna dla całego listopada 2013 roku wynosi 3,33 proc.

Czy to znaczy, że Polacy są odporni na zakupowe szaleństwo? – Wydaje się, że próba przeniesienia Black Friday do Polski to tylko jeden ze sposobów na przyciągniecie klientów. Jeżeli działanie to nie będzie poparte zorganizowaną akcją marketingową wśród polskich sklepów internetowych, np. darmową dostawą czy specjalnymi rabatami, to nie ma powodów, żeby Polacy tego dnia kupowali więcej – wyjaśnia Mateusz Gordon, ekspert e-commerce firmy Gemius. 

O badaniu

Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania internetu Megapanel PBI/Gemius, realizowanego przez firmę Gemius na zlecenie spółki Polskie Badania Internetu. Tekst powstał na podstawie pogłębionej analizy zachowań użytkowników sieci, którzy odwiedzili strony e-sklepów w listopadzie 2013 roku.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

handel

Kraj

Polska

Komentarz:

Mateusz Gordon

ekspert od e-commerce firmy Gemius

International e-Business Segment Director w firmie Gemius. Specjalizuje się w tematyce handlu elektronicznego. Posiada wiedzę na temat zachowań, potrzeb oraz zainteresowań e-konsumentów. Doradza klientom, jak wykorzystać badania jakościowe i ilościowe w procesie efektywnego zarządzania biznesem w sieci.

Z Gemiusem jest związany od marca 2012 roku. Prowadzi także działalność doradczą z zakresu sprzedaży, marketingu oraz szeroko pojętego e-commerce. Doświadczenie zdobywał w pracy dla FM Logistic Polska, Unilever i L'Oréal. Pracował również w firmie mLife, start-up’ie działającym na styku branży internetowej i telekomunikacyjnej, gdzie pełnił funkcję dyrektora marketingu.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz „European Business Course", rocznego programu managerskiego firmy Philips.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.