Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-01-11 23:00

Blogosfera: podsumowanie 2014 roku - Krzysztof Majkowski

Blogosfera: podsumowanie 2014 roku - Krzysztof Majkowski

Co się działo w 2014 roku w poskiej blogosferze? Opowiada Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy firmy Gemius.

Wydarzenie roku

Debata „Biznesmeni vs. Blogerzy” przeprowadzona przez serwis Money.pl i transmitowana na żywo w telewizji. Pokazuje ona, jak bardzo opiniotwórcze stają się blogi i sami blogerzy. Jako pierwsze wydarzenie tego typu otwiera zupełnie nowe możliwości dla autorów oraz pokazuje, jak coraz bardziej przenikają się media. 

Sukces roku 

Decyzja Tomasza Tomczyka, popularnego Kominka, o zamknięciu wszystkich swoich blogów i wycofaniu z obiegu książki „Bloger”. Co ważne, jakkolwiek dramatycznie by to nie brzmiało, nie jest to decyzja o całkowitym wycofaniu się z blogowania, a raczej próba rebrandingu, szczególnie, że nowe wydanie książki pojawi się niedługo. Fakt, że ta decyzja wywołała dyskusję i pytania o to, „co dalej?” oraz o przyszłość blogowania, traktuję jako sukces. Osoby związane z blogosferą są ciekawe, czy i jak uda się Kominkowi ta wolta. Niezaprzeczalnie jednak jest to odważny krok, na który niewielu znanych blogerów by się zdecydowało.

Porażka roku

Do miana porażki roku miałem dwóch kandydatów, ostatecznie jednak zdecydowałem się na „dobry” przykład niezrozumienia internetu i mediów społecznościowych. Sytuacja wydaje się mocno irracjonalna i jak z najgorszego koszmaru osoby odpowiedzialnej za PR. W połowie roku wydawnictwo Nova Artis zagroziło blogerce,  Martynie Szkołyk, sprawą sądową jeżeli nie usunie ona napisanej przez siebie recenzji książki „Pamiętnik Diabła”. W zasadzie można by to już na tym etapie pozostawić bez dodatkowego komentarza. Już samo podejście tego typu pokazuje, jak bardzo wydawca nie docenił medium, jakim jest internet i jak bardzo nie rozumiał świata w jakim prowadzi biznes.

Pomimo, że autorka recenzję usunęła, sprawa wywołała niemałe oburzenie w internecie i trafiła do mediów. Nie stało się tak, jak zapewne przypuszczało Nova Artis, że sprawa będzie bardzo niszowa i nikt poza wąską grupą blogerów się nią nie zainteresuje. Pisały o niej między innymi Na Temat i Gazeta Wyborcza.

Pytanie brzmi, czy rzeczywiście warto było grozić blogerce sądem, tym bardziej że recenzja nie była całkowicie negatywna, a autorka chwaliła styl autora i tematykę, i wskazywała jedynie rażące błędy edytorskie. Stosunkowo łatwo można było przekuć tę „porażkę” w sukces. Zamiast tego wydawnictwo zyskało nowy wizerunek, niestety negatywny.

Człowiek roku

Maffashion. Za to, że cały czas potrafi czymś zaskoczyć i cały czas widać, że się rozwija. Niech przykładem będzie, nieco kontrowersyjna, ale mało sztampowa kampania zrealizowana przez Orange we współpracy z Maffashion i Wujaszkiem Liestyle.

Historia niby zwyczajna… W połowie października skradziono telefon blogerki. Na nieszczęście dla złodzieja, wydarzyły się dwie rzeczy. Maffashion korzystała z opcji przechowywania danych w chmurze. Dzięki temu miała dostęp do zdjęć, które robił on sobie i swoim znajomym, co potencjalnie mogło pozwolić na jego identyfikację.

Jak się okazało nikt telefonu nie ukradł, a cała akcja miała na celu zwrócenie uwagi na usługi operatora i bezpieczeństwo danych w sieci. Kontrowersyjnie? Tak. Ryzykownie? Tak. Innowacyjnie? Tak. 3 razy tak dla człowieka roku za zrobienie czegoś zupełnie innego.

Trend roku

Wbrew popularnemu stwierdzeniu „blogosfera się kończy”, blogosfera się nie kończy. Na pewno jednak zmienia się i staje się coraz bardziej profesjonalna. Za wcześnie wyrokować czy blogi lifestylowe już mają czasy świetności za sobą, z całą pewnością widać jednak tendencję do większej specjalizacji. Możliwe, że 2014 rok był szczytem albo jednym z ostatnich lat szczytu popularności lifestyle. Co dalej? Plany, jednego z najważniejszych blogerów w Polsce, Kominka aby wystartować z zupełnie nowym blogiem, pokazują kierunek nadchodzących zmian. Trudno jednak powiedzieć co będzie główną tematyką, wokół której skupi się większość blogosfery, i czy takowa w ogóle będzie. Moim zdaniem będzie ona zmierzać w kierunku specjalizacji i profesjonalizacji.

Prognoza na rok 2015

Przede wszystkim dwa razy V. Później raz M, jedno S i jedno P. Czyli? Visual (more, and more). Vine. Mobile. Specjalizacja. Profesjonalizacja. 

O specjalizacji i profesjonalizacji pisałem w przypadku trendu roku. Jeśli chodzi o pierwsze „V”, wizualny aspekt materiałów publikowanych na blogach będzie zyskiwał na znaczeniu, tak jak i integracja z platformami takimi, jak Instagram czy Pinterest. Czy można je uznać za platformy blogowe, to już temat na inny wywód. Zdecydowanie zmierzamy jednak w ich przypadku w kierunku wspomnianego „M”, o czym za chwilę.  

Drugie „V” – Vine, otwiera dodatkowe możliwości aby wzbogacić wizualną stronę blogów o animowane materiały „wideo”, czy też animowane grafiki. Wszystko to natomiast podlane jest wspomnianym sosem „mobile”. W sytuacji gdy coraz częściej i więcej korzystamy z urządzeń mobilnych do czytania, przeglądania i interakcji w sieci, naturalnym etapem w rozwoju blogów jest dopasowanie ich formatu do ich specyfiki i specyfiki korzystania z nich.

Firmy coraz częściej i chętniej będą także współpracowały z blogerami, szczególnie tymi, którzy w profesjonalny i ciekawy sposób opowiadają o konkretnych tematach.

materiał przygotowany dla Wirtualnychmediów 

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

media

Kraj

Polska

Autor:

Krzysztof Majkowski

szef zespołu Gemius Consulting

Specjalizuje się w tematyce mediów społecznościowych i badań marketingowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży badawczej, pracował wcześniej między innymi w firmach takich jak NM Incite (a Nielsen/McKinsey company), Nielsen, Nielsen BASES i Ipsos. Ekspert w zakresie nowych technologii oraz badań konsumenckich. Realizował projekty konsultingowe i badawcze pracując w Polsce a także w Wielkiej Brytanii. 

W firmie Gemius jako szef zespołu Gemius Consulting, wspiera klientów w analizie danych, formułowaniu wniosków i wdrażaniu ich w procesie podejmowania decyzji biznesowych. 

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem