Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-01-05 10:00

Blogosfera: podsumowanie roku 2015 – Krzysztof Majkowski

Co się działo w 2015 roku w polskiej blogosferze? Odpowiada Krzysztof Majkowski, szef zespołu Gemius consulting.

Wydarzenie roku

Moim zdaniem nie wydarzyło się w samej blogosferze nic na tyle rewolucyjnego, żeby nazwać to wydarzeniem roku. Postępują trendy, które mogliśmy zauważyć już wcześniej. Blogi od dłuższego czasu nie są już pamiętnikami, są coraz bardziej profesjonalne. Coraz więcej osób na nich zarabia, a blogerzy coraz częściej przenoszą się w kierunku treści wideo. Cały czas trwają eksperymenty z nowymi sposobami dotarcia do czytelników, jak choćby ze Snapchatem. Niektórzy publikują książki, inni poradniki. Rośnie też znaczenie blogów, a raczej poszczególnych blogerów, jako twórców opinii. Warto więc wspomnieć o jednym wydarzeniu, które mógłbym nazwać ‘wydarzeniem roku’.

Ważne dla blogosfery było wystąpienie Karola Paciorka podczas Internet Beta, podczas którego mówił o odpowiedzialności, jaka spoczywa na autorach blogów. Mają oni bowiem wielki wpływ na kształtowanie postaw i opinii swoich odbiorców. Wydaje się, że to dość oczywiste stwierdzenie, ale chyba nadal nie wszyscy chcą to zauważać lub zdają sobie z tego sprawę.

Sukces roku

Im bardziej profesjonalna staje się blogosfera, im bardziej blogerzy stają się celebrytami, im bardziej zajmują się nie tylko blogowaniem, tym trudniej mówić o sukcesach i porażkach. Szczególnie, że nie do końca jasne jest, gdzie leży granica między blogerem, celebrytą i dziennikarzem. Pojawia się też pytanie, czym mierzyć sukces. Ilością fanów? Cóż, tu Maffashion zasłużenie wygrywa ponownie. Ilością kampanii reklamowych? Popularnością w mediach?

Dla mnie na pewno wygranym jest wideo. Coraz większa liczba blogerów przechodzi do tego kanału lub zaczyna właśnie od niego. Powstaje tylko pytanie, czy wtedy nadal są blogerami sensu stricte.

Porażka roku

Nie jest to może do końca porażka, ale pomimo trendów, o których mówię powyżej, mam wrażenie, że w blogowaniu cały czas widzimy to samo i nie pojawia się nic naprawdę odkrywczego. Być może jednak nie jest to porażka jako taka, tylko efekt ewolucji medium i samych osób je tworzących.

Zmieniają się kanały komunikacji, blogerzy testują na przykład Snapchata. Cały czas mam jednak wrażenie, że oglądamy to samo, jedynie w coraz bardziej profesjonalnym wydaniu, z mniej lub bardziej udanymi próbami wymyślenia czegoś nowego...

Człowiek roku

Dojść na górę jest łatwiej, niż się na niej utrzymać. Wcale nie będę odkrywczy – Julia Kuczyńska.

Trend roku

Blogosfera nadal ewoluuje i staje się coraz bardziej profesjonalna. Paradoksalnie jednak, im bardziej profesjonalni, wpływowi i znani stają się blogerzy, tym bardziej odchodzą od blogowania. Pojawia się pytanie, czy mamy bardziej do czynienia z blogerem czy celebrytą. Coraz częściej też zaczyna zacierać się granica między dziennikarzem a blogerem oraz samymi blogami a serwisami tematycznymi.

Prognoza na rok 2016

W wielkim skrócie – w 2016 roku będą kontynuowane główne trendy. Więcej wideo. Więcej eksperymentów. Tak, jak w poprzednim roku Vine było ‘następną wielką rzeczą’, tak teraz jest nią Snapchat, za pół roku może to być coś zupełnie innego. Obecność w większej liczbie kanałów – bo nie wystarczy już prowadzenie samego bloga. Jeszcze większy poziom profesjonalizmu i wyższe bariery wejścia dla nowych blogerów. Coraz większe rozwarstwienie dochodów tych najbardziej popularnych blogerów i tych mniej znanych.

Do schowka> Drukuj

Autor:

Krzysztof Majkowski

szef zespołu Gemius Consulting

Specjalizuje się w tematyce mediów społecznościowych i badań marketingowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży badawczej, pracował wcześniej między innymi w firmach takich jak NM Incite (a Nielsen/McKinsey company), Nielsen, Nielsen BASES i Ipsos. Ekspert w zakresie nowych technologii oraz badań konsumenckich. Realizował projekty konsultingowe i badawcze pracując w Polsce a także w Wielkiej Brytanii. 

W firmie Gemius jako szef zespołu Gemius Consulting, wspiera klientów w analizie danych, formułowaniu wniosków i wdrażaniu ich w procesie podejmowania decyzji biznesowych. 

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.