Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-03-11 23:00

Branża modowa. Jak kupujemy w sieci?

Branża modowa. Jak kupujemy w sieci?

Polacy wydają w sklepach internetowych z odzieżą, obuwiem i akcesoriami średnio 250 złotych podczas jednej transakcji, jednak dwie trzecie odwiedzin kończy się porzuceniem koszyka zakupów – wynika z pierwszej analizy porównawczej polskiego rynku e-commerce na przykładzie branży modowej, którą przeprowadziła firma Gemius.

Badania pokazały, że średnia wartość zamówienia w sklepach z branży modowej wynosi 254 zł, zaś średnia cena oferowanych produktów to 146 zł. Spośród tych internautów, którzy wrzucają towar do wirtualnego koszyka, zdecydowana większość opuszcza e-sklep nie kończąc transakcji (67 proc.), a co trzeci internauta kupuje wybrany towar (33 proc.).

Z badań wynika również, że średni czas pobytu na stronach e-sklepów wynosi niespełna siedem minut (6 min. 56 s.). W ramach jednej wizyty e-klient dokonuje średnio 7 odsłon. 

Zdaniem Mateusza Gordona, eksperta od e-handlu firmy Gemius, uwagę zwraca wysoki odsetek porzuceń koszyka. – Może to świadczyć o niepewności internauty co do prawa zwrotu towaru, jaka towarzyszy e-klientom. Tylko niektóre serwisy jasno komunikują prawa konsumenta w tym zakresie, a jeszcze rzadziej wydłużany jest standardowy czas zwrotu. Może to być spowodowane również kosztem dostawy, który często zaskakuje klienta na etapie koszyka i finalizacji transakcji, albo ograniczonym zaufaniem do sklepu, wynikającym z braku opinii klientów, certyfikatów czy ograniczonej ilości form płatności – uważa ekspert.

Z badań wynika również, że średni czas pobytu na stronach e-sklepów wynosi niespełna siedem minut (6 min. 56 s.). W ramach jednej wizyty e-klient dokonuje średnio 7 odsłon. Z kolei wskaźnik porzuceń, który pokazuje ile procent klientów opuszcza stronę generując tylko jedną odsłonę, czyli wchodzi na nią i z niej wychodzi, wynosi 39 proc.

– Stosunkowo niski wskaźnik porzuceń strony wskazuje na dominację dużych, rozpoznawalnych marek, na których strony wchodzimy bezpośrednio lub wpisując ich nazwę w wyszukiwarce – twierdzi Mateusz Gordon. – Większość z odwiedzających e-sklepy to klienci powracający. Ponadto niski wskaźnik odrzuceń sugerować może efektywnie prowadzone działania retargetingowe, czyli powtórne komunikaty kierowane do tych, którzy już odwiedzili stronę e-sklepu, lecz np. porzucili koszyk zakupów. Z kolei dobrze spersonalizowane serwisy największych marek, które cechuje dobra nawigacja, skutecznie utrzymują użytkownika pod swoim adresem – wyjaśnia ekspert.

Okazuje się, że najczęściej klienci e-sklepów z przeanalizowanej branży nabywają dwa przedmioty. Zdaniem Gordona, świadczy to o mało skutecznym systemie rekomendacji dodatków, które uzupełniłyby zakup. – W sklepach stacjonarnych wszyscy wiedzą, że najlepiej sprzedaje się to co jest na manekinie. Ludzie dostają gotową kompozycję. Stąd też rosnący na Zachodzie trend w postaci oferowania produktów modowych na zdjęciach modelek i modeli umieszczanych w e-sklepie. Na tym modelu opiera się layout wielu internetowych sklepów. Klikając w wybrany produkt, który dostrzeżemy na zdjęciu czy nawet animacji, przechodzimy do podstrony tego przedmiotu, jego specyfikacji, rekomendacji, rozmiarów, ceny, aż po możliwość umieszczenia go w koszyku – wyjaśnia ekspert.

Dane pochodzą pilotażowego badania, przeprowadzonego w styczniu 2014 roku.

GemiusShopMonitor to unikalne w skali globalnej rozwiązanie analityczne dedykowane branży e-commerce. Platforma została uruchomiona w połowie listopada 2013 roku. Daje możliwość porównania wyników z otoczeniem konkurencyjnym. Dzięki niemu przedsiębiorcy z branży e-commerce mogą zestawić wyniki swoich witryn z zagregowanymi danymi rynkowymi. Do badania przystąpiło 300 sklepów ze wszystkich branż. Więcej: www.shopmonitor.pl.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza i infografika

Branża

handel

Kraj

Polska

Komentarz:

Mateusz Gordon

ekspert od e-commerce firmy Gemius

International e-Business Segment Director w firmie Gemius. Specjalizuje się w tematyce handlu elektronicznego. Posiada wiedzę na temat zachowań, potrzeb oraz zainteresowań e-konsumentów. Doradza klientom, jak wykorzystać badania jakościowe i ilościowe w procesie efektywnego zarządzania biznesem w sieci.

Z Gemiusem jest związany od marca 2012 roku. Prowadzi także działalność doradczą z zakresu sprzedaży, marketingu oraz szeroko pojętego e-commerce. Doświadczenie zdobywał w pracy dla FM Logistic Polska, Unilever i L'Oréal. Pracował również w firmie mLife, start-up’ie działającym na styku branży internetowej i telekomunikacyjnej, gdzie pełnił funkcję dyrektora marketingu.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz „European Business Course", rocznego programu managerskiego firmy Philips.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem