Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-04-20 08:01

Czy internauci w Polsce używają Flash Playera?

Czy – pomimo odchodzenia od tej technologii w ciągu ostatnich miesięcy – Flash Player jest nadal używany? Sprawdź w analizie przygotowanej przez firmę Gemius.

Jednym z najważniejszych wydarzeń w 2015 roku było odejście reklamowego internetu od technologii Flash, która dominowała w nim przez długie lata. Kluczową rolę odegrały tu dwa problemy – ogromne luki w bezpieczeństwie przeglądarek i systemów operacyjnych oraz obciążanie pamięci urządzeń, często powodujące problemy sprzętowe.

Według danych (źródło: gemiusPrism) ze stycznia 2016 roku, w Polsce internauci nadal chętnie korzystają z Flash Playera. Co więcej – chętnie aktualizują oprogramowanie. Trend ten nie dziwi Radosława Gołąba, eksperta firmy Gemius: – Tak duży odsetek użytkowników, którzy aktualizują i używają Flasha nie jest zaskoczeniem. Powód jest jeden i jest on oczywisty – są nim playery na stronach wydawców. Zapotrzebowanie na treści wideo w internecie jest coraz większe i coraz więcej użytkowników deklaruje oglądanie wideo w sieci. W tej chwili większość serwisów internetowych, udostępniających materiały wideo, używa playerów napisanych w technologii Flash. Playery te niejako wymuszają aktualizację w sytuacji, gdy użytkownik posiada starszą wersję Flasha. Sama aktualizacja jest prosta i szybka, więc dla użytkowników nie stanowi żadnego problemu – dodaje Gołąb. Stosunkowo wysoki odsetek odsłon stron krajowych wykonywany jest przy użyciu Flash Playera w najnowszej wersji, czyli v20.x (63,2 proc.).

Flash Player nadal popularny

W Polsce na urządzeniach z zainstalowanym Flash Playerem wykonano w styczniu 2016 roku 78,8 proc. odsłon stron krajowych. Więcej wykonano w analizowanym miesiącu tylko na Ukrainie – według badań Gemiusa było to 86,8 proc. wszystkich odsłon stron WWW w tym kraju. – Taka sytuacja, pomimo dość mocnej walki z technologią Flash będzie utrzymywała się do czasu, aż wydawcy całkowicie zmienią swoje playery z przestarzałych flashowych na nowe napisane w technologii HTML5 – twierdzi Gołąb. – Zanim to nastąpi, minie jeszcze sporo czasu. Napisanie wydajnego playera w HTML5 nie jest przedsięwzięciem ani łatwym, ani tanim, dlatego też wydawcy będą używali narzędzi, które się sprawdzają i nie wymagają dużych inwestycji. Docelowo oczywiście wydawcy zmienią playery ale nie spodziewałbym się tutaj rewolucyjnych zmian w najbliższych tygodniach. Mówimy raczej o miesiącach – prognozuje ekspert z firmy Gemius.

Temat

Do schowka> Drukuj

Kraj

Polska

Komentarz:

Radosław Gołąb

Dyrektor ds. rozwoju biznesu reklamowego w Gemiusie

w Gemius odpowiedzialny za rozwój produktów skierowanych na rynek reklamowy, czyli adserwera AdOcean oraz badania gemiusDirectEffect. Wcześniej przez 3 lata związany z brokerem Atmedia Sp. z o.o., gdzie specjalizował się w rozwijaniu oferty reklamowej wideo. Jest ekspertem w poszukiwaniu nowych obszarów ekspansji reklamy internetowej, mobilnej i niestandardowej.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem