Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-01-21 09:58

Czy nowy podatek od obrotów zahamuje rozwój branży e-commerce?

Polski rząd planuje nałożenie na e-sklepy nowego podatku od obrotów. Jak nowy podatek wpłynie na funkcjonowanie branży e-commerce i na jakie zmiany przygotowani być muszą właściciele e-sklepów i ich klienci? Odpowiadają eksperci firmy Gemius.

Zwiększenie kosztów działalności może wyhamować rozwój w branży. Zdaniem Małgorzaty Jankowskiej-Blank, szefa departamentu prawnego w firmie Gemius, podatek utrudni funkcjonowanie sklepów, z których dużą liczbę stanowią często startupy, dla których to właśnie niskie koszty działalności są podstawą. To zresztą kolejny problem z jakim będą musieli się uporać właściciele e-sklepów. – E-sklepy już dziś borykają się z całą gamą obowiązków prawnych, które nie dotyczą handlu tradycyjnego: choćby 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy. W tej sferze ustawodawca nie zadbał o jednakowe środowisko prawne. Wprowadzenie jednakowego podatku dla handlu tradycyjnego i e-handlu jest niesłuszne – mówi ekspertka.

Opodatkowanie tak, ale po konsultacjach z branżą

– Podatek obrotowy w wysokości 2 proc. będzie dużym problemem dla niektórych branż działających w e-commerce. Jest to dobra i ciekawa forma opodatkowania handlu, ale powinna być wprowadzona powoli i po konsultacjach z branżą – twierdzi inny ekspert firmy Gemius, Radosław Krawczyk. – Może się okazać, że to dobra forma opodatkowania dużych sklepów spożywczych, ale słabo działa w niektórych obszarach. Sklepy sprzedające np. elektronikę i działające na niskich marżach będą musiały przerzucić koszt podatku na klienta, ponieważ często cała marża wynosi około 2 proc., więc sklepy musiałyby dopłacać do biznesu, gdyby nie podniosły cen – mówi ekspert.

Polskie sklepy przestaną być konkurencyjne

Branża obawia się także, że konkurencyjność polskich e-sklepów wobec zagranicznych zostanie poważnie zachwiana. – To bardzo możliwe. Polskie e-sklepy w kosztach swojej działalności będą musiały uwzględnić daninę, którą nie zostaną obciążeni ich zagraniczni konkurenci. Czysto rynkową decyzją będzie w takim wypadku podniesienie cen oferowanych towarów. A wyższe ceny oznaczają odpływ klientów do tańszej konkurencji. Aktualnie na szczeblu unijnym trwają prace, które mają zlikwidować istnienie barier zniechęcających np. polskich konsumentów do robienia online zakupów w e-sklepach zarejestrowanych pozostałych krajach UE. To dodatkowo będzie zachętą do robienia zakupów u zagranicznej konkurencji ­– twierdzi ekspertka Gemiusa. Zgadza się z tą opinią także Radosław Krawczyk. – Dodatkowy podatek to wyższe ceny towarów, więc mniejsza konkurencyjność.

Przedsiębiorcy uciekną z Polski?

Istnieje także realna obawa, że po wprowadzeniu podatku w branży e-handlu właściciele firm w Polsce zaczną je przenosić do innych krajów. – Optymalizacja kosztów prowadzenia działalności sama nasuwa się jako rozwiązanie – stwierdza Małgorzata Jankowska-Blank. Radosław Krawczyk także zgadza się z tą opinią i dodaje, że niektóre sklepy mogą przenieść siedziby do innych krajów i realizować w Polsce tylko usługi kurierskie.

Dwie strony medalu

Radosław Krawczyk uważa, że podatek może w pewnym sensie uprościć życie przedsiębiorcy, ale istnieją także negatywne aspekty jego nałożenia. – Podatek obrotowy upraszcza prowadzenie ksiąg, przedsiębiorcy nie będą obawiali się kontroli, ale może też utrudnić życie. Stanie się tak, jeśli będzie wysoki i wprowadzany chaotycznie. Na razie znamy tylko zapowiedzi, nie ma nawet konkretnego projektu ustawy. Niemniej każda zmiana w prawie czy podatkach odbija się negatywnie, bo zaskakuje przedsiębiorców – zauważa ekspert Gemiusa.

Ucierpi także klient

– Podatek nałożony na e-sklepy zdecydowanie zahamuje rozwój polskiego e-commerce. Obawiam się również, że tradycyjny handel także napotka dodatkowe trudności, a w rezultacie to my, konsumenci będziemy płacić więcej – podsumowuje Małgorzata Jankowska-Blank.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

handel

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.