Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-05-24 10:14

Do czego wykorzystywane są badania rynku?

Do czego wykorzystywane są badania rynku?

Badania rynkowe wykorzystywane są do oceny struktury rynku z perspektywy konkurujących na nim podmiotów. Dostarczają też informacje, które pozwalają na skuteczne planowanie mediów. Mogą również służyć do audytu danych pochodzących z innych źródeł, wykorzystywanych w procesie planowania i zakupu powierzchni reklamowej. Emil Pawłowski, chief science officer w Gemiusie o wykorzystaniu badań rynku.

Badania typu gemiusAdudience, Gfk Planet, Nielsen TAM itp, wykorzystywane są przede wszystkim do uzyskania pełnego obrazu rynku, czyli:

- Kim są internauci? Jak się zachowują? Jakich treści/usług poszykują?
- Którzy wydawcy działają na tym rynku i jakie są ich udziały?
- Kto u kogo kupuje powierzchnie reklamową oraz jakie kampanie na niej prowadzi
- Jeżeli to możliwe, również ile cennikowo ta powierzchnia kosztowała.

Dzięki tym danym, można również znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

- Czy nasza oferta programowa jest atrakcyjna dla odbiorców, których chcemy pozyskać?
- Jaka jest pozycja rynkowa danego wydawcy?
- Jaka jest strategia marketingowa danego reklamodawcy?
- Gdzie i jak można znaleźć potencjalnych odbiorców?

Badania jako waluta rozliczeniowa

W branży używa się sformułowania, że wyniki badań rynku są walutą rozliczeniową w modelu reklamowym. Bez takich badań, każda ze stron do oceny bieżących działań może korzystać z różnych danych. W takich sytuacjach naturalne jest posługiwanie się tymi danymi, które przeciwstawnie wartościują, np. wyniki konkretnej kampanii reklamowej. Jednak bez standardowego, jednolitego badania nie ma wzajemnego zaufania do tak zdefiniowanej waluty.

Model real-time przyszłością firm badających internet

Badanie, w oparciu o model real-time, jest bardziej wartościowe, kiedy jego wyniki są dostępne jak najszybciej oraz kiedy rozdzielczość analiz pozwala na modelowanie struktury odbiorców lub kampanii reklamowych o małych zasięgach. W przypadku mediów jednokierunkowych, takich jak TV, częstotliwość produkcji z dnia na dzień jest wystarczająca, niemniej jednak w przypadku badań internetu, nie jest to ostatecznym celem. Tutaj, z powodu dwukierunkowości medium, można wdrożyć bardziej zaawansowane metody dotarcia do wybranych osób (RTB, programmatic, retargeting, etc), przez co naturalną potrzebą jest, aby dane z badania rynkowego były dostarczane również w modelu real-time. To jest ultymatywny cel dla wszystkich firm badawczych, które chcą prowadzić takie badania.

Komentarze z rynku:

Aleksandra Bujnowska, digital director, Havas Polska

Badania internetu pomagają przy planowaniu kampanii reklamowych. Mediaplanerzy korzystają z danych codziennie do przygotowania każdego mediaplanu. Wyciągnięcie danych oglądalności stron WWW jest konieczne, żeby dobrać odpowiednie witryny do grupy celowej. Planując kampanie zasięgowe również korzystamy z oglądalności stron internetowych. W ten sposób planerzy są w stanie porównać swoje estymacje odnośnie kosztu dotarcia do poszczególnych grup celowych. Badania internetu są ważne z punktu widzenia naszej branży. To niezmiernie istotne mieć niezależną instytucję, która weryfikuje zasięgi i emisje na wszystkich serwisach, pokazuje łączne zasięgi i współoglądalność. 

Rafał Olejarz, digital director, Marquard Media Polska

Dane o oglądalności stron internetowych oraz profilu ich użytkowników pozwalają obserwować konkurencję. Dają możliwość wyznaczania sobie celów w oparciu o zasięgi innych serwisów. Badanie internetu jest ważnym elementem dającym wiedzę na temat rynku, napędza rywalizację i umożliwia ciągły rozwój. Są dla nas istotną wiedzą zarówno od strony redakcyjnej jak i reklamowej. Oczywiście niezmiernie ważne w tym wszystkim są wiarygodność i jednolite standardy.

Łukasz Pytlewski, dyrektor Analytics & Insight w MEC

Standard badania internetu jest szczególnie istotny dla takich segmentów reklamy internetowej jak display oraz wideo online. Dzięki niemu media planner może precyzyjnie wybrać w kampanii reklamowej taki zestaw witryn internetowych, który powoli uzyskać wysoki zasięg przy możliwie najniższym koszcie. Dane z takiego pomiaru są też szczególnie istotne w przypadku realizacji niestandardowych działań komunikacyjnych, które wykorzystują partnerstwa z określonymi wydawcami. W takich wypadkach można jednoznacznie ocenić potencjał poszczególnych partnerów wydawniczych zarówno pod kątem dopasowania do grupy docelowej, jak i poziomu zaangażowania użytkowników. Warto podkreślić, że standard badania internetu powinien też dawać reklamodawcom możliwość weryfikacji poziomu dotarcia kampanii do grupy docelowej.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

artykuł

Autor:

Emil Pawłowski

ekspert branżowy

Od wielu lat związany z badaniami mediów (TV, Internet) i kampanii reklamowych, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w Redefine, The Nielsen i AGB. W Gemiusie jako dyrektor ds. metodologii odpowiada za jakość badania i jego rozwój metodologiczny. Posiada nie tylko wiedzę merytoryczną, ale także zna specyfikę polskiego rynku online. Wieloletni członek Rady Badania PBI. Współtwórca nowego algorytmu liczenia RU, nowej definicji odsłony w badaniu Megapanel PBI/Gemius oraz inicjator rozwiązania spójnej prezentacji wyników badania dla różnych platform. Jest absolwentem Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.