Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2017-05-26 08:44

Europejski rynek reklamy online nadal z dwucyfrowym wzrostem

Europejski rynek reklamy online nadal z dwucyfrowym wzrostem

Według badania AdEx Benchmark zrealizowanego na zlecenie IAB Europe reklama online zanotowała w 2016 roku wzrost o 12,2 proc. na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 41,8 mld euro. W Polsce wartość reklamy online wyniosła 3,6 mld zł (866 mln euro), notując 14 proc. wzrost.

Europejska edycja badania nie uwzględnia wydatków na e-mail marketing, więc wartość polskiego rynku w tym zestawieniu różni się nieznacznie od opublikowanej przez IAB Polska 5 maja br.

Analiza porównawcza AdEx Benchmark pokazuje wzrost reklamy online we wszystkich 27 krajach biorących udział w badaniu, przy czym w 20 krajach po raz trzeci osiągnął on wartość dwucyfrową. W trzech z nich wzrost wydatków na reklamę przekroczył 30 proc.

  • Rumunia – 36,9 proc.
  • Słowenia – 32,2 proc.
  • Irlandia – 31,4 proc.

Najwyższą wartość reklama online osiągnęła natomiast w następujących krajach:

  • Wielka Brytania – 14,2 mld euro
  • Niemcy – 5,9 mld euro
  • Francja – 4,2 mld euro
  • Rosja – 2,6 mld euro
  • Włochy – 2,3 mld euro

- Europejski rynek reklamy internetowej jest już nie tylko pełnoprawnym kanałem komunikacji, ale staje się kanałem wiodącym. Polska wypada na tym tle bardzo korzystnie i nadal widać ogromny potencjał wzrostu. Na tak dużym i dynamicznie rosnącym rynku coraz większego znaczenia nabiera budowa transparentnego ekosystemu reklamowego – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Głównym motorem napędzającym reklamę online w Europie niezmiennie pozostaje kanał mobile z wartością na poziomie 5,4 mld euro. Zarówno mobilna reklama display, jak i w wyszukiwarkach zanotowały wzrost o 50 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Silny wzrost zanotowała także reklama wideo, zwiększając swój udział w torcie reklamowym do 18,2 proc. całego rynku reklamy dispaly.

Reklama (graficzna) display wyprzedziła pozostałe kategorie trzeci rok z rzędu – jej dynamika wzrostu wyniosła 13,8 proc., a wartość prawie 16 mld euro. W Polsce dynamika tego formatu wyniosła 18 proc., a jej udział w torcie reklamowym online przekroczył 50 proc.

Siłą napędową wzrostu była reklama mobilna z dynamiką ponad 50 proc. (w Polsce 64 proc.), przy czym w niektórych krajach przekroczyła ona 100 proc. Wartość reklamy display na urządzeniach mobilnych wyniosła w 2016 roku 5,4 mld euro i stale rośnie. Zwiększa się także jej udział w całym rynku reklamy display i aktualnie wynosi 33,3 proc., przy czym dynamika wzrostu osiągnęła w 2016 roku 53,3 proc. w porównaniu z 2015 roku.

Marketing w wyszukiwarkach (SEM) w dalszym ciągu na arenie europejskiej pozostaje największą kategorią reklamy online pod względem przychodów o dynamice 12,9 proc. oraz wartości rynku wynoszącej 19,1 mld euro. W Polsce – podobnie jak w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej – SEM znajduje się na drugim miejscu formatów reklamowych. Jego dynamiką nad Wisłą wyniosła 9 proc.

Szczegółowe informacje dostępne w raporcie z badania.

Informacje na temat analizy AdEx Benchmark:

Analiza porównawcza AdEx Benchmark przeprowadzana przez IAB Europe dzieli rynek reklamy online na trzy kategorie: reklama graficzna (Display), wyszukiwanie (Search) oraz ogłoszenia i katalogi (Classifieds and Directories). U podłoża wzrostu tych formatów reklamy online leży zmiana preferencji użytkowników co do urządzeń, z których korzystają oraz zmieniające się wzorce konsumpcji.

Dane zostały opracowane przez IAB Europe na podstawie informacji przekazanych przez krajowe oddziały IAB w Europie. Dane są następnie przetwarzane i poddawane analizie przez IHS Markit. Raport zawiera informacje za 2016 rok o wielkości i wartości rynku dla następujących krajów: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Słowenia, Rumunia, Rosja, Hiszpania, Słowacja, Serbia, Turcja, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dane uwzględniają rok kalendarzowy 2016 od stycznia do grudnia. Pierwsza analiza AdEx Benchmark została opracowana w roku kalendarzowym 2006, a aktualny raport jest jedenastym z kolei. Display uwzględnia banery na komputerach osobistych i laptopach i urządzeniach mobilnych, rich media i formaty wideo.

Artykuł pochodzi ze strony internetowej IAB Polska.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

artykuł

Branża

reklama

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.