Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2017-04-27 10:09

Opinia eksperta: Google pracuje nad adblockiem do przeglądarki Chrome

Opinia eksperta: Google pracuje nad adblockiem do przeglądarki Chrome

Według nieoficjalnych informacji Google zamierza wbudować w swoją przeglądarkę Chrome narzędzie do blokowania reklam. Jaki to może mieć wpływ na branżę reklamy internetowej? Na to pytanie odpowiada Marta Sułkiewicz, ekspert od reklamy wideo online w Gemiusie.

Zastanawiając się nad potencjalnymi konsekwencjami zapowiadanego przez Google’a ruchu, warto zauważyć, że poprzez swoje wcześniejsze decyzje dotyczące Chrome’a Google niejednokrotnie wyznaczał standardy dla całego rynku reklamy online oraz twórców przeglądarek. Zakończenie wsparcia dla playerów wideo w technologii Flash sprawiło, że niemal wszyscy przeszli na Player HTML 5. Zatem pozornie coś, co dotyczy wyłącznie grupy użytkowników Chrome’a ─ udział odsetka odsłon w polskiej sieci wszystkich wersji przeglądarek Chrome i Chrome Mobile to prawie 50 proc.* w ostatnim miesiącu ─ może się stać trendem dla całego rynku, a w ślad za Google’em mogą pójść twórcy tych przeglądarek, których biznes nie jest związany z reklamami online.

Ruch Google’a może pomóc rynkowi?

Nie mamy informacji, jakich dokładnie reklam będzie dotyczył ruch giganta z Mountain View. Jeśli działanie firmy będzie się skupiać tylko na tych najbardziej irytujących, czyli na wyskakujących oknach i wideo z autoplayem, to Google może pomóc rynkowi. Wyeliminuje bowiem najważniejszy powód blokowania reklam – oczyści sieć ze zjawiska nadużywania cierpliwości internautów przez wydawców. Dzięki temu użytkownicy internetu być może będą rzadziej sięgali po adblocki, które blokują wszystkie reklamy, nie tylko te irytujące. Ruch Google’a może być także dobry dla tych wydawców, którzy we współpracy z IAB wdrożyli określone standardy, by zmniejszyć liczbę denerwujących reklam. Nie sądzę, aby Google podjął radykalne działania w obszarze blokowania reklam. W końcu jest on głównym beneficjentem rynku reklamy, z YouTube’em, AdWordsem i rozwiązaniami adserwerowymi.

Blokowanie wszystkich reklam potencjalnym zagrożeniem dla branży

Zagrożeniem dla rynku może być natomiast działanie podjęte przez właścicieli innych przeglądarek, którzy kopiując ruch Google’a, mogą pójść o krok dalej i zaproponować bardziej radykalne rozwiązania – wycinające wszystkie reklamy. Technicznie od niedawna możliwe jest nawet blokowanie reklam natywnych.

* Źródło: Gemius, marzec 2017 roku. Odsetek odsłon wykonywanych na komputerach osobistych i laptopach wynosi blisko 30 proc., na urządzeniach mobilnych – 19 proc.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

reklama

Autor:

Marta Sułkiewicz

Chief Sales Officer, EMEA&APAC.

Marta Sułkiewicz specjalizuje się w marketingu cyfrowym i ma w tej dziedzinie ponad 13-letnie doświadczenie. Swoje umiejętności menedżerskie doskonaliła opracowując strategie i prowadząc projekty z zakresu marketingu 360 stopni, a jednocześnie zarządzając działem reklamy w wydawnictwie internetowym. Od 2015 roku pracuje w Gemiusie. Obecnie zajmuje stanowisko Chief Sales Officer, EMEA&APAC.  

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.