Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-05-25 12:08

Jak dotrzeć do matek w sieci?

W jaki sposób odszukać w internecie idealnych odbiorców? Dlaczego reklamodawcom tak trudno odnaleźć potencjalnych klientów w sieci? O jakie informacje można wzbogacić dane społeczno-demograficzne, aby efektywniej do dotrzeć do grupy docelowej? 

Producent pieluszek dla dzieci w segmencie premium zapewne tak opisałby grupę docelową do kampanii telewizyjnej czy radiowej: mieszkanki dużych miast w wieku 25-39 lat o dochodach średnich i powyżej średnich. W tej grupie mogą się jednak znaleźć zarówno kobiety posiadające małe dzieci, jak i te, które dopiero je planują. Zaliczają się do niej też wyemancypowane singielki oraz dobrze zarabiające mamy, którym zakupy robią babcie lub nianie.

Jak zatem precyzyjnie odnaleźć osoby, do których ma dotrzeć reklama? Internet daje w tym zakresie duże możliwości. Dzięki odpowiednim narzędziom analitycznym można określić, która z użytkowniczek sieci posiada dziecko, w jakim ono jest wieku i czy dana internautka ma wystarczająco dużo pieniędzy, by zakupić produkt z tzw. górnej półki.

Czy mamy czytają tylko teksty o wychowaniu dzieci?

Użytkowniczki sieci będące matkami najłatwiej odnaleźć na stronach internetowych poświęconych opiece nad niemowlętami i wychowaniu dzieci. Jest to oczywiste. Ale gdzie jeszcze wydawcy mogą umieścić reklamę dla młodych mam, aby przyniosła ona oczekiwany efekt?

Wystarczy rozpoznać, które internautki są matkami. Służy do tego analiza sposobu, w jaki użytkowniczki sieci posiadające dziecko przeglądają dany serwis WWW. Zazwyczaj interesują się one sekcją „dziecko”, ale z reguły odwiedzają też inne działy. Przykładowo jedna z grup młodych matek zazwyczaj może zaczynać wizytę na danym portalu od przeglądania ogólnych wiadomości, następnie przechodzić na podstronę dotyczącą dzieci, a na końcu oglądać materiały wideo poświęcone życiu gwiazd show-biznesu. Z kolei inna grupa mam może dwa razy w tygodniu sprawdzać sekcję „kobieta” oraz czytać wiadomości o tematyce kulturalnej, a raz w tygodniu przeglądać przepisy na potrawy dla dzieci z alergią. Jeśli szczegółowo przeanalizujemy dane dotyczące tego procesu, można wskazać zachowania typowe dla matek korzystających z sieci. W rezultacie można je porównać do zachowań pozostałych internautów odwiedzających dany serwis. Jeśli ktoś będzie go przeglądał w sposób typowy dla matek, to choć pominie dział o tematyce parentingowej, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że jest to również kobieta posiadająca dziecko.

Jak efektywnie wykorzystać wiedzę o sposobie zachowania matek w internecie?

Przy pomocy odpowiednich narzędzi do analityki internetowej można wskazać kluczowe zależności i wyodrębnić grupy internautów o powtarzającym się sposobie korzystania z sieci. W dalszym kroku na podstawie tzw. ciasteczek (ang. cookies) można podzielić internautów na grupy i sprawdzić, do których segmentów należą młode matki. Kolejną czynnością jest emisja reklam do  wybranej grupy docelowej. Warto pamiętać, że młode matki nie tylko przeglądają strony WWW poświęcone wychowaniu dzieci. Jeśli wiadomo, które ciasteczka należą do kobiet posiadających dzieci, to wtedy niewielkie znaczenie ma to, na której konkretnie stronie internetowej pojawią się te ciasteczka. Wiedza ta jest cenna zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców.

Tworząc grupy internautów o odpowiednim profilu społeczno-demograficznym i systematycznie aktualizując listę przypisanych do nich ciasteczek, można precyzynie określić, do kogo chce się kierować komunikat. Można także dowiedzieć się, gdzie najlepiej go umieścić, ponieważ wiadomo, z jaką częstotliwością pojawia się dane ciasteczko (a więc i dana osoba z grupy docelowej) w wybranej części serwisu. Co więcej, można optymalizować przekaz w zależności od otrzymanych efektów sprzedaży. Służą do tego narzędzia analityki internetowej, za pomocą których tworzy się segmenty internautów, a także system adserwer odpowiadający za emisję reklam oraz oceniający efektywność działań prowadzonych online.

Kto na tym skorzysta?

Precyzyjne określenie na podstawie ciasteczka, komu oraz jaką reklamę wyświetlić, działa na korzyść reklamodawców oraz wydawców. Reklamodawcom pozwala dotrzeć do grupy docelowej, z kolei wydawcom umożliwia sprzedaż powierzchni reklamowej w nowych miejscach oraz wyodrębnienie grup użytkowników nie tylko poprzez profil społeczno-demograficzny, ale też poprzez konkretne potrzeby i zachowania użytkowników sieci.

Jest jeszcze trzecia zadowolona grupa – kobiety w wieku 25-39 lat. Zarówno te będące matkami, jak i te nie posiadające dzieci będą zadowolone, jeśli zobaczą reklamy adekwatne do ich potrzeb oraz zainteresowań.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

poradnik

Branża

reklama