Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-06-24 07:56

Kim jest polski e-konsument?

Kim jest polski e-konsument?

Nowoczesna forma zakupów, jaką jest kupowanie przez internet, przekonała do siebie już prawie połowę Polaków, dlatego firma Gemius sprawdziła kto chętniej klika niż chodzi do sklepu. Sprawdź czego jeszcze dowiesz się o e-konsumentach z raportu o handlu w sieci.

E-konsumenci vs. tradycjonaliści

Najnowszy raport o rynku e-commerce, przygotowany przez firmę Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje istnienie znaczących różnic pomiędzy deklarującymi i niedeklarującymi korzystania z tego typu zakupów. Po zakupy online coraz częściej sięgają osoby młodsze i tendencja ta w porównaniu z poprzednim rokiem pogłębiła się. Wśród kupujących w sieci ─ w porównaniu do niekupujących ─ wzrósł udział osób w wieku 15-24 lat (obecnie stanowią oni 30 proc. kupujących). W grupie niekupujących natomiast spadł udział osób powyżej 50. roku życia, które stanowią 18 proc. tej grupy.

─ Polski e-konsument, kupujący w polskich serwisach to najczęściej osoba w wieku 15-24 lat, z wyższym wykształceniem, pochodząca z większego miasta oraz o dochodach w gospodarstwie domowym przekraczających 2 tys. zł. ─ wyjaśnia Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ─ W stosunku do ubiegłego roku widzimy przesunięcie w grupie najczęściej kupujących w polskich serwisach, w kierunku osób młodszych ─ w 2015 roku były to osoby w wieku 25-34 lat. W następnych latach też czekają nas kolejne zmiany i będą dotyczyły wzrostu liczby e-konsumentów w wieku 45+. Nie ma wątpliwości, że będzie to bardzo atrakcyjna grupa dla sklepów internetowych, choć zdecydowanie trudniejsza ─ prawdopodobnie mniej przywiązująca uwagę do ceny, a zdecydowanie bardziej zainteresowana wysoką jakością obsługi w czasie sprzedaży ale też i po ─ to właśnie jakość obsługi zadecyduje o lojalności klientów. Rosnąca grupa osób kupujących w wieku 45+ to okazja dla marketerów, by przemyśleć swoje strategie i zastosować nieco mniej konwencjonalne podejście, np. targetowanie reklam zabawek osobom starszym, które chętnie zrobią prezent swoim wnukom ─ dodaje Molicki.

Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że e-konsumenci to częściej osoby z wyższym wykształceniem (35 proc.). Jest to także grupa, która zwiększyła się w porównaniu z rokiem ubiegłym (32 proc. w roku 2015). Równocześnie udział w tej kategorii osób z wykształceniem podstawowym zmalał z 24 proc. do 23 proc. Osoby dokonujące zakupów online coraz lepiej oceniają swoją kondycję finansową. Odsetek osób deklarujących ją jako dobrą wzrósł w porównaniu z rokiem 2015 i wynosi 46 proc. (rok wcześniej było to 41 proc.).

Zdaniem profesora Grzegorza Mazurka z Akademii Leona Koźmińskiego dane jednoznacznie potwierdzają fakt, że handel elektroniczny staje się bardzo ważną częścią życia wielu Polaków. ─ Wygoda, oszczędność czasu i często niższe koszty zakupu powodują, że przez internet kupują coraz więcej i częściej nie tylko osoby wykształcone i dobrze zarabiające z dużych miast, ale także osoby starsze i młode z mniejszych miejscowości. Raport sygnalizuje firmom, że e-handel jest oczekiwany i pożądany przez konsumentów. Przedsiębiorstwa, które nie korzystają z jego potencjału istotnie ryzykują jeśli chodzi o perspektywy swojego rozwoju ─ uważa prof. Mazurek, ekspert od handlu elektronicznego.

Więcej szczegółów znajdziesz w dostępnym już wkrótce raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza i infografika

Branża

handel

Komentarz:

Marek Molicki

Manager Regionalny

Ekspert w branży online, znawca e-marketingu, e-commerce i big data. Pasjonat mediów społecznościowych, a także mówca i trener. Fascynują go nowe technologie i korzyści, jakie ludzie dzięki nim osiągają.

Doświadczenie zdobywał w wielu polskich i międzynarodowych firmach, takich, jak Vogel Burda Communication, Chip Xonio Online GmbH, CD Projekt, Cenega, Axel Springer i Grupa Pracuj.

W Gemiusie, jako manager regionalny, jest odpowiedzialny za rozwój strategii firmy w każdym z oddziałów spółki w Europie.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.