Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-04-07 08:14

Liczba internautów to nie liczba plików cookies

Michał Włodarczyk, Dyrektor sprzedaży

Skąd różnica miedzy wynikami z badania Megapanel PBI/Gemius i Google Analytics? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli stron internetowych.

Dlaczego Megapanel PBI/Gemius podaje inną liczbę odwiedzających niż Google Analytics?

Michał Włodarczyk, Head of Publishers, Ad networks, E-commerce & Advertisers Teams w Gemiusie: Wynika to z innego definiowania tego, kim jest użytkownik internetu. Google Analytics bierze pod uwagę tzw. liczbę unikalnych użytkowników (ang. unique users), czyli tak naprawdę liczbę unikalnych plików cookies (ciasteczek), które strona WWW zapisuje na komputerze internauty. W rezultacie ta sama osoba jest liczona za każdym razem, kiedy zmienia przeglądarkę, kasuje pliki cookies czy korzysta z innego urządzenia umożliwiającego podłączenie do sieci. Z kolei metoda liczenia internautów stworzona przez Gemiusa uwzględnia te zjawiska, a także na przykład możliwość korzystania przez kilka osób z jednego urządzenia. Dzięki temu w badaniu Megapanel pojawia się rzeczywista liczba użytkowników (ang. real users). Choć jest ona zawsze niższa niż liczba unikalnych użytkowników, to oznacza liczbę internautów, a nie liczbę plików cookies. Przykład? W Polsce jest około 20 mln internautów. Według badania Megapanel PBI/Gemius stronę Onet.pl w lipcu 2014 roku odwiedziło 13,92 mln internautów (real users). Dla porównania portal ten zanotował w tym czasie 62,7 mln plików cookies (unique users).

Czy wzrost liczby plików cookies na danej stronie WWW zawsze oznacza, że więcej osób ją odwiedza?

Michał Włodarczyk: O trendzie wzrostowym można mówić dopiero wtedy, gdy zestawi się liczbę plików cookies na danej stronie WWW z liczbą plików cookies w całym internecie. Jeśli liczba plików cookies w sieci rośnie, to zapewne będzie również rosła na danej stronie WWW. Nie oznacza to automatycznie, że więcej internautów ją odwiedza. Liczba plików cookies może rosnąć ze względu na różne zjawiska, np. korzystanie z wielu urządzeń do przeglądania sieci przez jedną osobę czy kasowanie plików cookies przez użytkowników sieci, szczególnie tych o większej świadomości technologicznej.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

wywiad

Branża

reklama

Autor:

Michał Włodarczyk

Dyrektor sprzedaży

W Gemiusie zajmuje stanowisko dyrektora sprzedaży. Zarządza zespołami doradzającymi największym polskim wydawcom, reklamodawcom, sieciom reklamowym oraz firmom z branży e-commerce we wszystkich aspektach ich internetowej działalności.

W latach 2015-2017 pełnił funkcję Head of Publishers, Ad networks, E-commerce & Advertisers Teams. W 2014 pracował jako Head of Publishers & Ad networks Team a w 2012-2013 roku na stanowisku Key Account Managera. Wcześniej przez dwa lata zdobywał wiedzę w zakresie reklamy internetowej w AdOcean, firmie rozwijającej narzędzia adserverowe umożliwiające zarządzanie emisją reklam w internecie.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.