Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-07-29 09:17

Młodzież w sieci

Młodzież w sieci

Gemius sprawdził, jakie strony internetowe są najpopularniejsze wśród osób w wieku 15–24 lat w Polsce, Turcji, Rumunii oraz na Białorusi, Ukrainie i Węgrzech. Młodzież z tych krajów za pośrednictwem internetu zaspokaja wiele swoich potrzeb: wyszukuje informacje, sprawdza wiadomości, jest w kontakcie z przyjaciółmi, korzysta z plików multimedialnych, a także robi zakupy. Sprawdź, czym żyje młodzież w sieci.

Wielka trójka

Google, Facebook i YouTube rządzą w młodzieżowym internecie. W kategorii wiekowej internautów 15–24 lat te trzy marki, w różnych konfiguracjach, pojawiają się w pierwszej trójce rankingów najpopularniejszych domen w Polsce, Turcji, Rumunii i na Węgrzech. Na Ukrainie i Białorusi, zamiast Facebooka, dwójkę pozostałych liderów uzupełnia Vk.ru, będący jego rosyjskojęzycznym odpowiednikiem.

Wiedza z internetu

TOP10 najpopularniejszych stron WWW wśród młodych internautów tworzą między innymi globalne i lokalne wyszukiwarki (takie jak Google, czy Yandex obecny w Turcji, na Ukrainie i Białorusi). W wielu krajach w zestawieniu najpopularniejszych serwisów pojawia się internetowa encyklopedia ─ Wikipedia. W analizowanych krajach młodzież korzysta także z lokalnych serwisów ogólnoinformacyjnych (Onet.pl, Wp.pl, Mail.ru, Origo.hu, Milliyet.com.tr, Tut.by, Onliner.by), z których większość daje także możliwość zakładania kont e-mail. Wśród nich największą rzeszę 15─24 latków przyciąga Mail.ru (68,6 proc. młodych internautów na Ukrainie).

Rozrywka i zakupy online

Dominującemu w zestawieniach popularności YouTube’owi wyrasta konkurencja. Młodzież z Polski i Węgier chętnie korzysta z lokalnych odpowiedników tego serwisu: Cda.pl (39 proc. młodych polskich internautów) i Indavideo.hu (35 proc. młodych węgierskich internautów). Na Ukrainie i Białorusi popularny jest serwis filmowy Kinogo.club z którego w obu przypadkach korzysta odpowiednio 37 proc. i 35 proc. młodych internautów.

Ważną dla młodych ludzi dziedziną funkcjonowania w internecie wydają się zakupy. Wśród najpopularniejszych stron w 4 z 6 analizowanych krajów pojawiły się takie e-sklepy i serwisy aukcyjne jak: międzynarodowe marki Alibaba i OLX, a także Allegro.pl, Rozetka.com.ua, Jofogas.hu. Największe zainteresowanie zakupami w sieci wykazują młodzi Polacy (48,6 proc. z nich korzysta z serwisu Allegro.pl). Natomiast Turcja i Białoruś, to kraje, w których w pierwszej 10 najpopularniejszych stron WWW odwiedzanych przez młodzież nie pojawiły się żadne e-sklepy.

Ciekawe wyjątki

Turcja jest jedynym z analizowanych krajów, gdzie wśród 10 najpopularniejszych stron WWW wśród młodzieży znalazły się Instagram.com i Twitter.com. Rumunia natomiast jest jedynym krajem, w którym bardzo dużą popularnością wśród młodzieży cieszy się serwis Netbet.ro, który oferuje m.in. możliwość gry w pokera ─ korzysta z niego blisko połowa internatów w wieku 15─24 lat. Z analizy Gemiusa wynika, że encyklopedia internetowa Wikipedia cieszy się dużym zainteresowaniem wśród węgierskich chłopców ─ w grupie 15─24 latków stanowią oni 66 proc. użytkowników tej strony WWW. Dane wskazują również na nadzwyczaj dużą popularność e-sklepu Alibaba.com wśród męskiej części rumuńskiej młodzieży, która stanowi 60 proc. jego użytkowników w grupie 15─24 latków.

Internetowa młodzież

Według definicji UNESCO do młodzieży zaliczamy osoby w wieku od 15 do 24 roku życia. W większości analizowanych krajów podział internautów ze względu na płeć przebiega na granicy bliskiej 50/50. Wyjątkiem pod tym względem jest Turcja, gdzie w grupie wiekowej 15─24 dziewczęta stanowią 63 proc. internautów. Przewaga młodzieży miejskiej nad osobami pochodzącymi ze wsi jest bardzo wyraźna w Turcji, na Węgrzech i Ukrainie i wynosi średnio około 77,5 proc. do 23,5 proc. Polska i Rumunia pod tym względem są bardziej zrównoważone ─ średnio 53 proc. młodzieży korzystającej z internetu w tych krajach pochodzi z miast, 47 proc. z terenów wiejskich.

W analizie uwzględniono ruch na komputerach osobistych (PC).

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza i infografika