Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-11-18 10:15

Na jakich urządzeniach internauci oglądają reklamy?

Na jakich urządzeniach internauci oglądają reklamy?

Internauci z Polski najczęściej wyświetlają reklamy na komputerach osobistych (PC). W reklamy na smartfonach klikają częściej niż w te na tabletach. Sprawdź w najnowszej analizie Gemiusa, jak reklamy oglądają użytkownicy sieci z Europy Środkowo-Wschodniej.

W analizie uwzględniono dane z najnowszego raportu gemiusAdMonitor o wskaźniku wyświetleń reklamy w 14 krajach. Raport jest dostępny pod adresem www.admonitor.gemius.com.

Najwięcej wyświetleń z PC

Wśród analizowanych urządzeń (PC, smartfon, tablet) największy udział wyświetleń reklamy dotyczy komputerów osobistych ─ 92,1 proc. to najwyższy wynik dla PC, który osiągnięto w Mołdawii. W reklamy na tych urządzeniach chętnie klikają także internauci z Ukrainy, gdzie ten wskaźnik wynosi 86,8 proc., oraz ze Słowenii – 82,8 proc. Najmniej wyświetleń na komputerach osobistych odnotowano w Turcji – 68,7 proc., Rumunii – 69,1 proc., oraz Serbii – 72,7 proc.

Polska na tle innych krajów

W naszym kraju, podobnie jak na innych analizowanych rynkach, wygrywają komputery osobiste, gdzie wskaźnik wyświetleń reklamy wynosi 82,7 proc. Taki wynik na tle pozostałych 14 rynków dał Polsce czwartą pozycję, ex aequo z Chorwacją. Spośród urządzeń mobilnych więcej wyświetleń reklam odnotowano na smartfonach – 13,6 proc., podczas gdy na tabletach było to 3,7 proc.

Smartfon w Turcji, tablet w Słowacji

Jak pokazują dane z gemiusAdMonitor, za pomocą smartfonów reklamy w sieci najczęściej oglądają internauci z Turcji, gdzie wskaźnik udziału wyświetleń wynosi 29,3 proc. Wskaźnik odsetka wyemitowanych odsłon na smartfonach jest wysoki również w Rumunii ─ 27,1 proc., i Serbii – 22,8 proc. Najrzadziej na małych ekranach reklamy wyświetlają użytkownicy sieci w Mołdawii, gdzie udział wyświetleń kreacji na smartfonach wynosi 6,2 proc., na Ukrainie – 9,4 proc., oraz na Łotwie – 13 proc.

Z kolei w przypadku tabletów największy udział wyświetleń reklam ma miejsce w Słowacji, gdzie wynosi on 7,3 proc. Tuż za nią znajdują się Estonia z 6,3 proc. i Czechy – 5,9 proc. Najrzadziej reklamy na tych urządzeniach oglądają Bułgarzy, generując wskaźnik wyświetleń na poziomie 3,3 proc.

─ Biorąc pod uwagę impression share, czyli wskaźnik odsetka wyemitowanych odsłon, już na pierwszy rzut oka widać, że Turcja i Rumunia to kraje, w których internauci wyświetlają najwięcej reklam za pomocą smartfonów. Ten wynik nie jest jednak zaskakujący, oba rynki już od dawna nie tylko mówią o mobile, ale też mocno w niego inwestują ─ tłumaczy Weronika Ośko, dyrektor rozwoju biznesu agencyjnego na region EMEA w firmie Gemius. ─ Warto również podkreślić rosnący udział formatów typu rich media, czyli inicjujących interakcje ze strony odbiorcy, wykorzystujących wideo czy dźwięk. Ich udział rośnie w stosunku do reklam banerowych, co z kolei potwierdza potrzebę zaangażowania użytkowników – a żeby przykuć ich uwagę, reklamodawcy muszą być bardziej kreatywni i stosować bardziej wyszukane formy i kanały dotarcia. Trendem, który obserwujemy, jest stale rosnący udział display, głównie za sprawą programmatic. Sprawdzając dane do najnowszej edycji raportu, zauważyliśmy też, że viewability, czyli obecność kreacji w polu widzenia użytkownika, na stałe weszła do kanonu najczęściej sprawdzanych miar ─ dodaje Ośko.

Dane pochodzą z raportu gemiusAdMonitor, kompleksowego opracowania nt. najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej, obejmującego 14 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, tj.: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Łotwę, Mołdawię, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację, Słowenię, Turcję, Ukrainę oraz Węgry. W zestawieniu uwzględniono dane za drugie półrocze 2016 roku.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

reklama, technologie

Komentarz:

Weronika Ośko

Agency Business Development EMEA Director

As Agency Business Development EMEA Director she is responsible for Gemius’ agency business development globally.

At Gemius since December 2012 as International Business Development Manager, afterwards Regional Manager. She gained her professional experience at Evolution Media Net, an online advertising network, a part of Ballroom International Network, where for two years as International Communication Manager she was responsible for sales on the Central and Eastern Europe markets, in Russia and in Turkey. Earlier, she worked at Aim Strategies in New York, where her duties included taking care of intercultural communication and issues of virtual teams management. She began her business career at Academic Business Incubator.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem