Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-12-22 09:36

Rynek reklamy: podsumowanie 2016 roku - Marta Wiercińska

Rynek reklamy: podsumowanie 2016 roku - Marta Wiercińska

Jaki był 2016 rok na polskim rynku reklamy internetowej, co może się wydarzyć w nadchodzących 12 miesiącach? O tym Marta Wiercińska, Head of agency relations team w Gemiusie.

Wydarzenie / debiut roku

Wydarzeniem roku w branży reklamy internetowej jest debiut badania AdReal. Do tej pory marketerzy wiedzieli bardzo dużo na temat swoich kampanii online, natomiast nie było możliwe analizowanie konkurencji. Teraz marketerzy, domy mediowe oraz wydawcy mogą dokładnie przeanalizować działania reklamowe w internecie wybranego podmiotu. Dziś wiemy, kto wczoraj reklamował się w sieci, jakich użył formatów, co komunikował i na jakich stronach, czy reklamy były widoczne i jaki zbudowały zasięg. Już nie jest tajemnicą, ile reklam pojawia się na poszczególnych stronach internetowych, które kreacje były emitowane w polu widzenia i przez jaki czas internauci mieli z nimi kontakt. Dzisiaj w łatwy sposób można określić benchmarki poszczególnych wskaźników w branży, SoV w kategorii czy porównać strategię komunikowania się konkurencyjnych marek.

To badanie otwiera według mnie nowy rozdział w planowaniu kampanii reklamowych w sieci.

Sukces roku

W minionym roku dla branży internetowej niewątpliwie duże znaczenie miały zmiany wprowadzone w monitoringu polskiej sieci. Nowe badanie daje możliwość analizy danych dziennych o oglądalności, śledzenia różnic w konsumowaniu internetowych treści w pracy i w domu oraz dostarcza więcej informacji na temat internetu mobilnego.

Ponowne powierzenie przez PBI prowadzenia badania oglądalności internetu firmie Gemius to według mnie sukces roku. Dodatkowo jest to bardzo motywujący przykład dla różnych firm zmagających się z trudnościami, bo pokazuje, że niepowodzenia można przekuwać w sukcesy.

Porażka

Słowo „porażka” brzmi groźnie, ja zdecydowanie wolę łagodniejsze określenia. Myślę, że każde niepowodzenie to lekcja, to coś na kształt sygnalizatora pokazującego obszar, któremu trzeba się bardzo uważnie przyjrzeć i włożyć dodatkowy wysiłek w pracę nad nim. Takim wydarzeniem, pokazującym słaby punkt i nierównowagę na rynku, było według mnie to, iż Facebook przez dwa lata podawał reklamodawcom zawyżone statystyki czasu oglądania wideo. I to nie jest kwestia akurat tego portalu społecznościowego, według mnie to zdarzenie świadczy o tym, że reklamodawcy i domy mediowe w rozliczaniu i planowaniu kampanii nie powinny bazować tylko na statystykach od wydawcy, że potrzebny jest zewnętrzny niezależny pomiar i weryfikowanie danych podawanych przez nadawców.

Człowiek roku

Internauta ─ po prostu realny człowiek. Nie cookie, nie Id przeglądarki, nie kliki, ale w końcu realny odbiorca treści w internecie pojawił się znowu w centrum zainteresowania branży.

Serwis / kampania / projekt roku

Kampania HejtStop.

Trend

W mijającym roku obserwowaliśmy dalszy wzrost zakupu programatycznego, ale w tym roku dało się zauważyć równoległy trend ─ dodatkowego skryptowania i raportowania zewnętrznymi narzędziami kampanii kupowanych w modelach automatycznych, gdyż marketerzy potrzebują informacji o tym, co i od kogo tak naprawdę kupują.

Jednym z ważnych trendów jest według mnie zwiększenie zaangażowania audytorów mediowych w internetową część kampanii. Do tej pory w przetargach mediowych oraz podczas oceny strategii i media planów główna uwaga audytorów skupiona była na telewizji, teraz przekierowuje się na online ─ można zaobserwować wzrost znaczenia benchmarków opartych na jakościowych wskaźnikach oraz znacznie bardziej dogłębne analizy całego rynku reklamy online.

Trzecim istotnym według mnie trendem jest systematyczna dyskusja branży o wspólnych miarach dla różnych mediów, szczególnie gorąca w kontekście łączenia telewizji i wideo online.

Prognoza

Przewiduję, iż 2017 będzie rokiem ewolucji, a nie rewolucji. Będziemy doświadczać dalszego stabilnego wzrostu rynku reklamy online, a na nim jeszcze większe znaczenie będą miały wartościowe, angażujące treści i wideo na mobile’u. To będzie też rok nasilonej walki z adblockami, które są jednym z największych hamulców wzrostu tego rynku. I kolejna kwestia ─ standaryzacja pomiaru oglądalności reklam, porównywania i mierzenia efektywności.

Materiał przygotowany dla Wirtualnemedia.pl

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

media, reklama

Autor:

Marta Wiercińska

Business Development Manager Agency Business, EMEA

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.