Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-11-13 12:38

„Strona WWW poniżej progu badawczego” – czyli jaka?

Dlaczego nie prezentuje się liczby użytkowników dla wszystkich stron internetowych? Kim są paneliści? Co to znaczy dla wydawcy, że jego strona WWW jest poniżej progu badawczego? Sprawdź, co na ten temat mówią specjaliści od metodologii w firmie Gemius.

Osoby, które zapoznają się z wynikami badania Megapanel PBI/Gemius, mogą zauważyć, że przy niektórych stronach WWW nie pojawia się liczba internautów. Na pytanie: „Dlaczego dla danej strony WWW publikuje się liczbę odsłon, a liczbę użytkowników już nie?”, analitycy odpowiadają: „Bo ta strona znalazła się poniżej progu badawczego”. Ale co to tak naprawdę oznacza?

Ważna rola panelistów

Sformułowaniem „strona WWW poniżej progu badawczego badania Megapanel PBI/Gemius” określa się taką stronę internetową, którą w ciągu miesiąca odwiedziło mniej niż 45 panelistów. Są nimi osoby, które wypełniły specjalną ankietę i dodatkowo zainstalowały program netPanel służący do raportowania ich aktywności w sieci.

Dlaczego akurat czterdziestu pięciu a nie np. dziesięciu?

Wynika to z jednej z zasad stosowanych w statystyce: im większa próba badawcza, tym wynik szacowania jest obciążony mniejszym błędem – a więc bliższy rzeczywistości. Gemius przeprowadził analizę, która miała pokazać, jak liczna grupa panelistów musi odwiedzić daną stronę WWW, żeby nie przekroczyć założonego prawdopodobieństwa wystąpienia błędu statystycznego. Okazało się, że w próbie badawczej powinno znaleźć się co najmniej 45 panelistów.

W trosce o wiarygodność danych

Tę liczbę uznano za tzw. wysokość progu badawczego, a zatem minimalną liczbę panelistów, która w ciągu miesiąca musi się znaleźć się na danej stronie WWW, aby móc podać wiarygodne szacunki dotyczące liczby jej użytkowników. Jeśli więc w ciągu miesiąca danej strony internetowej nie odwiedziło co najmniej 45 panelistów, Gemius nie prezentuje dla niej wyników opierających się o liczbę użytkowników (nazwa tego wskaźnika to real users).

Niebieski kolorem ostrzegawczym

Czasami jednak dane o liczbie użytkowników i opierające się o ten wskaźnik (np. zasięg czy średni czas na użytkownika) są przedstawiane za pomocą koloru niebieskiego. Dzieje się tak w przypadku, gdy na określonej stronie WWW gościło wprawdzie co najmniej 45 panelistów, ale po uwzględnieniu wybranych cech (np. płci i wieku) okazuje się, że dana grupa społeczno-demograficzna nie jest reprezentowana przez minimum 45 osób na danej stronie. Jeśli więc wydawca będzie chciał dowiedzieć się, ilu mężczyzn w wieku od 15 do 24 lat odwiedziło jego stronę WWW, a w wynikach ich liczba wyświetli się na niebiesko, będzie to oznaczać, że dane dla tej konkretnej grupy internautów są obarczone większym błędem oszacowania niż w przypadku danych dotyczących grup reprezentowanych przez co najmniej 45 panelistów.

Przewaga stron audytowanych

A czy Gemius może zaproponować rzetelne dane wydawcy e-serwisu, który w danym miesiącu odwiedziła niewystarczająca liczba panelistów do podania liczby użytkowników jego strony WWW? Tak, ale pod warunkiem skorzystania z usługi audytowania. Polega ona na umieszczeniu w kodzie źródłowym strony internetowej skryptu pomiarowego, który dokładnie wskaże wartości dotyczące odsłon, czasu i plików cookie. Dzięki temu wydawca otrzyma dane mówiące o popularności witryny, tj. liczbie cookies, odsłon czy ilości czasu spędzanego na danej stronie.

Temat

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

poradnik

Branża

media