Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2017-01-31 09:17

Świąteczny spot Allegro – efekty kampanii na Youtube.com, Interia.pl i Player.pl

Świąteczną kampanię Allegro, która wystartowała 28 listopada 2016 roku w telewizji i wideo online, musieliście już widzieć. My przyjrzymy się jednak nie fenomenalnemu publicity, które Allegro niewątpliwie zawdzięcza świetnej warstwie kreacyjnej, ale płatnej emisji reklamy u takich wydawców, jak YouTube, Grupa Interia oraz TVN. Jakie są efekty kampanii i czy strategia mediowa miała tu jakiekolwiek znaczenie? Na te pytania odpowiada Marta Sułkiewicz, ekspert od reklamy wideo online w Gemiusie.

W badaniu gemiusAdReal widzimy, że kampania składała się z wielu spotów, przy czym najdłuższa, ponaddwuminutowa wersja emitowana była na YouTubie, podczas gdy na Interii i Playerze postawiono na krótkie, 10-sekundowe spoty rozwijające ideę z głównej kreacji. Nic dziwnego, w końcu na YouTubie reklamodawca ma możliwość zapłacenia tylko za pierwszych 5 sekund emisji. Jeśli przez tych 5 sekund uda nam się zaciekawić odbiorcę, to możemy liczyć na bardzo długi kontakt z naszą reklamą. Takie wykorzystanie YouTube’a lub Facebooka – na tym ostatnim płacimy po przekroczeniu progu 3 sekund, a użytkownik może w każdej chwili przewinąć stronę – wymaga oczywiście świetnej kreacji. Inwestujemy w kreatywny spot w dłuższej wersji, oszczędzamy na zakupie mediów, a przy tym zyskujemy efekt wirusowego rozprzestrzeniania się naszego spotu, oczywiście jeśli kreacja okaże się trafiona. To idealna przestrzeń łączenia content marketingu z zakupem mediów.

Co mówią statystyki?

Kreacje Allegro w pierwszym tygodniu grudnia 2016 roku dotarły do 2,3 mln realnych użytkowników, którzy stanowili 8,4 proc. polskich internautów (źródło: gemiusAdReal). Reklamy wideo online tej marki były wyświetlane 5,6 mln razy. Połowa internautów, którzy natrafili na kreacje Allegro, oglądała je na YouTubie, blisko jedna trzecia na Interii (30 proc.), a na Playerze 13,6 proc. Udziały ilościowe w filmowych reklamach online giganta e-commerce miał również Facebook – 8,6 proc. spotów Allegro było właśnie tam wyświetlanych.

Reklama Allegro na YouTubie najdłużej oglądana przez mężczyzn w wieku 45+

Średni czas oglądania spotu na YouTubie wynosił 32 sekundy. Sprawdziliśmy, kto oglądał kreację najdłużej. Okazało się, że film najbardziej spodobał się osobom wieku 25-34 lata, w równym stopniu kobietom i mężczyznom. Natomiast najdłużej spot oglądali mężczyźni w wieku 45+ ─ powyżej 1 minuty. Jak na tak fenomenalny spot statystyki nie powalają. Być może dlatego, że przez pierwszych 5 sekund nie dzieje się nic, co byłoby zapowiedzią wzruszającego, zabawnego filmu godną reszty spotu. Można byłoby napisać o zmarnowanej szansie, skoro długa kreacja skoncentrowana była wyłącznie na YouTubie. Dlaczego agencja nie zmontowała początku w taki sposób, żeby było zabawniej i bardziej wciągająco od pierwszych sekund? Można by zadawać podobne pytania, gdyby nie to, że ten mistrzowski filmik rozszedł się po całym świecie. Statystyki „bezpłatnego” dotarcia – 13,4 mln wyświetleń na YouTubie to stan na 11 stycznia 2017 roku ─ dodają kilka zer do tego, za co Allegro zapłaciło. Ci, którzy wytrzymali do 12. sekundy, obejrzeli spot do samego końca i wzruszeni dzielili się filmem z przyjaciółmi.

W poprzednim roku Allegro zostało wyróżnione w konkursie MIXX Awards 2016 – za kampanię „Legendy Polskie”. Zdaje się, że za swoją świąteczną kampanię może liczyć na kolejne statuetki w przyszłym roku. Trudno o lepszy triumf kreatywności i prostych emocji nad matematyczną precyzją planowania mediów. Szczególnie przed świętami.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

reklama

Autor:

Marta Sułkiewicz

Chief Sales Officer, EMEA&APAC.

Marta Sułkiewicz specjalizuje się w marketingu cyfrowym i ma w tej dziedzinie ponad 13-letnie doświadczenie. Swoje umiejętności menedżerskie doskonaliła opracowując strategie i prowadząc projekty z zakresu marketingu 360 stopni, a jednocześnie zarządzając działem reklamy w wydawnictwie internetowym. Od 2015 roku pracuje w Gemiusie. Obecnie zajmuje stanowisko Chief Sales Officer, EMEA&APAC.  

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.