Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-09-25 22:00

Yandex świętuje 17-lecie

Największa wyszukiwarka w Rosji ma już 17 lat. Korzystają z niej nie tylko Rosjanie, ale również internauci z innych krajów. Czy strona Yandex.ru jest popularna w Polsce? 

W 1997 roku dwóch kolegów ze szkolnej ławy założyło wyszukiwarkę internetową. Obecnie Yandex jest największą wyszukiwarką w Rosji, która przez 17 lat funkcjonowania zyskała wielu fanów nie tylko wśród Rosjan. A ilu polskich internautów z niej korzysta? Gemius postanowił sprawdzić, jakim zainteresowaniem strona Yandex.ru cieszyła się wśród polskich użytkowników sieci na przestrzeni pięciu lat (dane z czerwca 2010, 2011, 2012, 2013 i 2014 roku)

W Polsce Yandex.ru jest niszową wyszukiwarką

Analiza pokazuje, że w Polsce rośnie popularność rosyjskiej wyszukiwarki. W czerwcu 2014 roku korzystało z niej 3,4 proc. użytkowników sieci (610 tys.). Jest to dwa razy więcej niż rok wcześniej w analogicznym okresie (czerwiec 2013 roku). Wtedy ten odsetek wynosił 1,7 proc. We wcześniejszych latach stronę Yandex.ru odwiedzało jeszcze mniej internautów – 0,8 proc. (czerwiec 2012 roku), 1 proc. (czerwiec 2011 roku) i 0,5 proc (czerwiec 2010 roku).

Trend wzrostowy tłumaczy Jadwiga Rogoża, analityczka zajmująca się tematyką rosyjską w Ośrodku Studiów Wschodnich.

– W Polsce przebywa sporo osób rosyjskojęzycznych lub doskonale znających ten język, z Ukrainy, Białorusi czy samej Rosji. Poza gastarbeiterami są to studenci, naukowcy, pracownicy organizacji pozarządowych, w tym spora grupa Białorusinów "na uchodźstwie". Z kolei coraz liczniejszych studentów z Rosji, Polska przyciąga wysokim poziomem nauki i przystępnym czesnym – komentuje.

Jak zauważa, obecność osób rosyjskojęzycznych w Polsce i Europie ilustruje nasilający się trend emigracyjny. – Emigracja z Rosji rośnie i obejmuje w szczególności przedstawicieli klasy średniej, rozczarowanych lub przerażonych polityką Kremla. Co prawda, najczęściej kierują się na Zachód lub do państw bałtyckich i Kijowa, ale jakaś część, zwłaszcza najmłodszych, zatrzymuje się u nas – tłumaczy analityczka OSW.

Rosjanie zwykle wybierają rodzimą wyszukiwarkę

Analitycy Gemiusa przyjrzeli się również danym z czerwca 2014 roku dotyczącym tych krajów europejskich, dla których prowadzone są badania. Okazuje się, że strona Yandex.ru cieszy się popularnością wśród 82 proc. użytkowników sieci w Rosji.

Największa rosyjska wyszukiwarka jest również popularna na Białorusi, gdzie ponad połowa tamtejszych użytkowników sieci zagląda na stronę Yandex.by (52 proc.). Podobnie jest na Ukrainie, gdzie ze strony Yandex.ua korzysta prawie połowa internautów (45 proc.), i w Turcji, gdzie stronę Yandex.com.tr odwiedza 43 proc. użytkowników sieci.

W opracowaniu uwzględniono europejskie kraje, w których badaniem objęte są strony internetowe o zasięgu globalnym, tj. Białoruś, Czechy, Danię, Polskę, Rosję, Rumunię, Turcję, Ukrainę, Węgry i kraje MENA. Aby dane o liczbie użytkowników konkretnej strony WWW były widoczne w badaniu, musi ją odwiedzić miesięcznie odpowiednio wysoka liczba badanych osób. Z tego względu dla wyszukiwarki Yandex przeanalizowano dane dotyczące Polski, Rosji, Ukrainy, Turcji i Białorusi.

Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w ponad 35 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci, zarówno stron www, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

media