Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-05-13 09:00

Media społecznościowe przez pryzmat wieku użytkowników

W wybranych krajach Instagram ma więcej młodszych użytkowników niż Facebook. Chcesz wiedzieć więcej o wieku użytkowników mediów społecznościowych w Rosji, Polsce, Rumunii, na Białorusi i Ukrainie oraz w Turcji? Sprawdź najnowszą analizę firmy Gemius i podziel się infografiką ze znajomymi.

Dla wydawców i reklamodawców media społecznościowe są wartościowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami, szczególnie jeśli zna się szczegółowy profil użytkowników poszczególnych serwisów. Gemius postanowił sprawdzić, w jakim wieku są internauci, którzy korzystają z Twittera, Facebooka i Instagramu. Analiza objęła dane dotyczące użytkowników sieci powyżej 18 roku życia z sześciu wybranych krajów, w których Gemius prowadzi badania całego internetu, tj. na Białorusi, w Polsce, Rosji, Rumunii, Turcji i na Ukrainie. Pod uwagę wzięto dane średniomiesięczne z 2014 roku.

Instagram ma więcej młodszych użytkowników niż Facebook

We wszystkich analizowanych krajach, tj. w Rosji, Polsce, Rumunii oraz na Białorusi i Ukrainie, na Facebooku internauci między 25 a 34 rokiem życia stanowią największy odsetek odwiedzających pośród pozostałych grup wiekowych. Z kolei w wymienionych państwach niemal co druga osoba zaglądająca na Instagram.com ma od 18 do 24 lat. W Rosji, na Ukrainie i Białorusi jest to 47 proc., a w Polsce i Rumunii 43 proc.

Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy w firmie Gemius, tak komentuje te dane: – Powoli to Instagram bardziej niż Facebook przyciąga młodych konsumentów. Pokazuje to, że Facebook zrobił dobry ruch, kupując Instagram, który lepiej trafia do nowego pokolenia i jego potrzeb. Szczególnie biorąc pod uwagę, jak olbrzymie znaczenie ma obecnie obraz i prostota przekazu. Z drugiej strony widać rosnący potencjał tego kanału do nawiązywania relacji z potencjalnymi konsumentami i budowania świadomości marki.

Twitter niezależnym kanałem komunikacji?

Dane pokazują, że na Białorusi i w Rosji największy odsetek użytkowników Twitter.com jest w wieku od 18 do 24 lat (odpowiednio: 34 i 27 proc.). Z kolei w Polsce, na Ukrainie i w Rumunii najczęściej tę stronę odwiedzają osoby między 25 a 34 rokiem życia (odpowiednio: 29, 29 i 27 proc.).

Zdaniem Majkowskiego popularność Twittera wśród młodszych internautów w Rosji i na Białorusi może mieć związek z poszukiwaniami niezależnego kanału komunikacji, podobnie jak, oczywiście przykładając odpowiednią perspektywę, miało to miejsce w trakcie arabskiej wiosny.

W Turcji social media domeną młodszych

Gemius bada internet także w Turcji. Rynek ten dołączono do analizy, ponieważ oddziałuje on ekonomicznie i kulturowo na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Dane pokazują, że struktura wieku tureckich użytkowników mediów społecznościowych jest zbliżona do struktury wieku internautów z Europy Środkowej i Wschodniej, którzy odwiedzają strony WWW tego typu. Jednak to właśnie w Turcji trzech na dziesięciu użytkowników Facebooka ma od 18 do 24 lat, podczas gdy w pozostałych analizowanych krajach – dwóch na dziesięciu.

O badaniu

Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w około 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci, zarówno stron WWW, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza i infografika

Branża

media

Komentarz:

Krzysztof Majkowski

szef zespołu Gemius Consulting

Specjalizuje się w tematyce mediów społecznościowych i badań marketingowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży badawczej, pracował wcześniej między innymi w firmach takich jak NM Incite (a Nielsen/McKinsey company), Nielsen, Nielsen BASES i Ipsos. Ekspert w zakresie nowych technologii oraz badań konsumenckich. Realizował projekty konsultingowe i badawcze pracując w Polsce a także w Wielkiej Brytanii. 

W firmie Gemius jako szef zespołu Gemius Consulting, wspiera klientów w analizie danych, formułowaniu wniosków i wdrażaniu ich w procesie podejmowania decyzji biznesowych. 

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem