Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2017-12-12 09:00

Co piąty e-konsument kupuje żywność w sieci

Co piąty e-konsument kupuje żywność w sieci

Żywność przez internet kupuje 22 proc. e-konsumentów. Co trzeci poszukuje informacji o tego typu produktach w sieci, ale ostatecznego zakupu dokonuje w realu. W związku z planowanym ograniczeniem handlu w niedzielę Gemius sprawdził kto i w jaki sposób kupuje żywność w internecie.

Co piąty polski e-konsument (22 proc.) kupił w sieci produkty spożywcze, a 27 proc. planuje taki zakup w przyszłości (źródło: E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska). Wśród osób kupujących w zagranicznych e-sklepach takie doświadczenie ma za sobą 8 proc. konsumentów. Na tle rynku są to stosunkowo niskie wskazania. Dla porównania – zakup odzieży (będącej liderem zestawienia produktów kupowanych w internecie) potwierdza 73 proc. badanych, a planuje 34 proc.

─ W Polsce handel w niedzielę istniał od zawsze, w przeciwieństwie do Niemiec czy Austrii, dlatego nie wiemy jak bardzo jego brak wpłynie na gospodarkę ─ komentuje Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. ─ Nawyk odwiedzania sklepów w niedzielę, często poprzedzany uczestnictwem w obrzędach religijnych, pełni również funkcję rodzinną. Dzieci przestają korzystać z komputerów i spędzają czas z rodzicami, przy okazji zakupów udają się do kina lub na lody. Zakupowa migracja z offline do online może przenieść ciężar pracy z kasjerów na kurierów, którzy mogą pracować w niedzielę. Osoby obecnie kupujące w internecie produkty spożywcze, mogą zwiększyć wielkość i asortyment koszyka. Zmieni się również strategia reklamowa retailu, co może odbić się na wydatkach mediowych na przykład na silnej promocji e-sklepów należących do największych sieci. Parafrazując Lejzorka Rojtszwańca skoro w niedzielę zamykają tradycyjne sklepy, to będą otwierać w internecie, więc wróżę rozwój rynku e-grocery ─ dodaje Zieliński.

Niszowy odbiorca

Do kupowania żywności w sieci częściej przyznają się kobiety (27 proc. w porównaniu do 16 proc. wskazań wśród mężczyzn), osoby w wieku powyżej 50 lat (30 proc.) oraz z wyższym wykształceniem (31 proc.).

Przywiązanie do tradycji

Liderem serwisów internetowych sprzedających artykuły spożywcze jest marka Tesco – z pamięci wymienia ją 19 proc. badanych. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły Allegro (8 proc.) i Alma (6 proc.). Jedna trzecia badanych (32 proc.) deklaruje, że sprawdza informacje o wybranych produktach spożywczych w sieci, a następnie kupuje je w sklepach tradycyjnych (tzw. efekt ROPO).

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.

Zamknij

Sukces

Link do raportu e-commerce zostanie wysłane na podany adres e-mail w ciągu kilku minut .

Kompendium wiedzy o polskim rynku e-commerce - pobierz za darmo!

  • *
     
Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza i infografika

Branża

handel

Kraj

Polska

Autor:

Krzysztof Zieliński

Business Development Manager w firmie Gemius

Jako Business Development Manager pracuje nad integracją istniejących badań oraz rozwojem nowych usług. Z branżą mediów elektronicznych jest związany zawodowo od 15 lat. Z wykształcenia matematyk, z zamiłowania mediowiec. Pasjonuje się wpływem technologii na komunikację interpersonalną.

W firmie Gemius doradza klientom w doborze odpowiednich narzędzi, tak aby zmaksymalizować efektywność podejmowanych przez nich działań. Z sukcesem wdrożył nowy standard pomiaru skuteczności kampanii internetowych miarami demograficznymi (tj. GRP, zasięg, frekwencja). Zajmuje się również budową narzędzi do optymalizacji kosztów zakupów powierzchni reklamowanych w mediach zasięgowych. Wspiera integrację narzędzi site-centric i adservingu z wewnętrznymi narzędziami czołowych polskich banków i portali e-commerce.

Reprezentuje firmę Gemius podczas konferencji i spotkań branżowych dotyczących trendów na rynku reklamy online. Z firmą związany jest od 2000 roku.

 

 

 

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem