Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2022-11-30 11:57

Poza granicami telewizji. Nowe super medium

Poza granicami telewizji. Nowe super medium

Telewizja dziś to nie tylko klasyczna dystrybucja i odbiór treści na dużym ekranie. Modele odbioru dynamicznie ewoluują, a potrzeba widzów dostępu do treści na żywo zostaje zaspokojona przez nowe modele platform OTT. Aplikacje te, wzmacniając swój model biznesowy o FAST (Free Ad Supported Streaming), stanowią wartość dla widzów, ale także nowe źródło przychodów reklamowych. Przeobrażenia telewizji determinowane są potrzebami widzów, ale także modelami przychodowymi, a te wykorzystują potencjał …

Telewizja nie ginie, a przeobraża się technologicznie. Modele biznesowe, które wykorzystują technologie, nakierowane są na użytkownika, a firmy nie wymuszają już podporządkowania się, jak to było kiedyś. Technologia OTT charakteryzuje się możliwością dostępu do treści wideo zarówno VOD, jak i telewizji linearnej na dowolnym urządzeniu, w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu. Jest to nowy trend w budowaniu hybrydowej oferty programowej wykorzystujący technologię OTT.

Z usługi VOD może korzystać każdy użytkownik, który ma dostęp do intenetu: wówczas ma możliwość odtwarzania dowolnych kolekcji treści wideo w wybranym przez siebie momencie. Platforma VOD to połączenie dużych treści wideo i innych mediów, takich jak podcasty, muzyka i wiele innych. Model SVOD umożliwia użytkownikom dostęp do całej biblioteki multimediów i oglądanie zgromadzonych w niej zasobów w ramach płatnej subskrypcji. Może być ona realizowana w oparciu o stałą, cykliczną opłatę. Zarejestrowani użytkownicy mogą oglądać dowolną liczbę filmów z dowolnej platformy, o ile aktywny jest ich plan subskrypcji. Jako przykład takich platform można podać Amazon Prime oraz Netflix.

Model AVOD jest całkowicie oparty na reklamie. Dzięki obejrzeniu przed, w trakcie czy po materiale wideo reklamy, użytkownik bezpłatnie ogląda treści wideo i uzyskuje dostęp do dowolnych multimediów. W tym modelu przychody generowane są poprzez wydatki użytkowników na treści i oglądanie reklam. Wiodącym przykładem takiej platformy jest YouTube. TVOD to inny model AVOD, w którym użytkownicy nie są obciążani opłatami za rejestrację na platformie jak w SVOD. W TVOD można kupować konkretną zawartość w oparciu o model pay-per-view.

Pomimo, jak by się mogło wydawać, dużego nasycenia rynku serwisami OTT/VOD, wciąż systematycznie pojawiają się nowe podmioty na rynku. Czas pokaże, ile potencjału daje ten model dystrybucji treści wideo, czy użytkownicy będą skłonni płacić za wiele platform i jak długo multiplatformowość treści wideo będzie akceptowalna przez odbiorców.

Model FAST rozwój AVOD w platformach OTT

W ciągu ostatnich sześciu lat modele biznesowe konsumpcji treści wideo, SVOD i AVOD, zyskały na popularności. Tak samo stało sie w przypadku modelu FAST. Jest to bezpłatna telewizja strumieniowa z obsługą reklam. Jaka jest więc różnica między AVOD a FAST? Jedyna różnica polega na tym, że zamiast treści na żądanie z reklamami są to treści telewizyjne na żywo z reklamami. AVOD i FAST mają ten sam cel - pomimo różnych rodzajów treści, wykorzystują reklamy do zarabiania na swoich zasobach.

Obcenie obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania streamingiem FAST. Jest to spowodowane tym, że użytkownicy wolą oglądać bezpłatne treści bez konieczności np. rejestracji. Sposób korzystania z takich treści jest dla widzów bardziej komfortowy, mają oni bowiem dostęp do treści strumieniowych i VOD bez opłat.

„Content is a King”, czyli jakie treści muszą być na żywo?

Nowe super medium musi podążać za potrzebami, tematami i sposobem narracji. Użytkownicy świadomi, ambitni, globalni potrzebują jakości. A ta dla każdego znaczy coś innego. Rozrywka, serial, film - mnogość gatunków sprawia, że produkcja telewizyjna i filmowa rozwijają sie i kooperują z nowoczesnymi technologiami. Pomimo rozwoju technologicznego to treści stanowią największą wartość. Ważne wciąż są wiadomości, informacje przekazywane każdego dnia. Treści te, zwłaszcza w czasach niepewności i zagrożeń, przyciągają widzów do telewizji. Pomimo silnego wykorzystywania internetu i serwisów informacyjnych czy też platform społecznościowych to czas pandemii wywołanej COVID-19 czy okres początku wojny w Ukrainie zrzeszał ludzi przed klasycznymi odbiornikami i treściami informacyjnymi w telewizji.

Jest jeszcze jeden obszar tematyczny, który jest przykładem tego, że - niezależnie od urządzenia czy czasu - to treść i odpowiedni moment stanowią dla widzów najważniejsze kryteria wyboru. Jest to sport. Treści o tej tematyce coraz częściej są wskazywane jako te, do których użytkownicy chcą mieć dostęp niezależnie od czasu i miejsca. W tym przypadku kluczowa jest potrzeba współuczestnictwa w wydarzeniu na żywo. Dlatego transmisje sportowe zyskują coraz większą popularność w streamingu. Stacje telewizyjne od lat zabiegały o prawa do transmisji najważniejszych wydarzeń sportowych, dzięki czemu przyciągały wiernych kibiców i okazjonalnych fanów przed odbiorniki. Na początku prawa wykupywane były tylko na telewizję w rozumieniu klasycznej dystrybucji, z czasem poszerzone pola eksploatacji zaczęły dotyczyć także internetu.

Jaka będzie telewizja przyszłości?

Telewizja linearna jest medium dojrzałym – pomimo dużego nasycenia rynku programami ogólnymi, wciąż rozwijają się nowe programy tematyczne. Sam internet daje ogromne możliwości dotarcia do konsumenta. Obecnie obszar dystrybucji obejmuje wykorzystanie w serwowaniu treści wideo technologii HbbTV, Smart TV czy OTT. Różnice pomiędzy najpopularniejszymi na świecie i w Polsce platformami wideo a klasyczną telewizją stopniowo ulegają zatarciu.

Nadchodzi czas, kiedy określenie "telewizja" zostanie zastąpione słowem "wideo". Z punktu widzenia odbiorcy nie będzie miało znaczenia, za pośrednictwem jakiego urządzenia i na jakich warunkach ogląda on dane treści, ważny będzie dostęp. Zróżnicowana oferta, dostęp i brak ograniczeń to podstawowe mechanizmy napędzające wybór. Oferta dostępnych obecnie platform sprawia, że w dyskursie publicznym coraz częściej pojawia się raczej potrzeba agregacji i zmniejszenia ich liczby, niż dalszego rozdrobnienia rynku.

Na podstawie

Poza granicami telewizji. Nowe super medium.

Autorzy

Aleksandra Chmielewska, Kierowniczka Projektów TV Digital, Gemius

David Kalisz, Dziekan w Paris School of Business

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

dane

Kraj

Polska

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas