Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2023-05-19 13:51

Rynek reklamy w Polsce – kwiecień 2023

Rynek reklamy w Polsce – kwiecień 2023

W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal za kwiecień 2023.

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w kwietniu 2023 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

W kwietniu 2023 odnotowaliśmy 71,6 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2,5 tys. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,8% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,7 sekundy (10 sekundy dla kreacji typu display i 8 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital w marcu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 48%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 62,1% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 48%.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (29,4 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w kwietniu wyniósł 41,1%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,15 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji -  51,6%.

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (5,9 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,2%) oraz Leisure Time (4,7 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,6%).

 

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w kwietniu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 79,7% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl z 1,9 mld kontaktów i 78,1% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Ceneo.pl (1,9 mld kontaktów i zasięg na poziomie 76,9%).

Ranking TOP 10 marek zamyka Neonet, który odnotował 0,6 mld kontaktów reklamowych.

Wydatki na reklamę online

Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia - jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 3,4%. Na drugim miejscu uplasowało się Allegro.pl z 3,2% udziału, natomiast podium zamyka Ceneo.pl (3,1% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

W kwietniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona ponad 14,3 mld kontaktów reklamowych, docierając do 95,1% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w marcu wyniósł dla tej branży 21,5%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku - 18,7 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (11,8 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie17,7% oraz 95,3% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9 mld kontaktów reklamowych, SoV – 13,6% i zasięg - 95%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w kwietniu – podobnie jak w marcu – była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,3% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert (858 mln kontaktów reklamowych i 87,5% zasięgu), natomiast na trzecim – Plus (855 mln kontaktów i 86,5% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu znalazł się T-Mobile z 603,5 mln kontaktów reklamowych i 82,5% zasięgu w populacji 7-75.

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wyniósł 1,7% - a na drugim Lidl, z udziałem na poziomie 1,69%. Trzecie miejsce należało do banku PKO BP z udziałem 1,6%.

Rynek reklamy radiowej

W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w kwietniu była branża „Trade” (7,7 mld kontaktów reklamowych). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (2,9 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,2 mld kontaktów).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w kwietniu była marka Media Expert - wygenerowała ona 1,6 mld kontaktów reklamowych, docierając do 81,8% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Euro RTV AGD (1,1 mld kontaktów reklamowych, 75,3% zasięgu), na trzecim – Lidl (386,3 mln kontaktów, 69,6% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamykają markety Intermarche (247,1 mln kontaktów i 68,3% zasięgu) oraz Carrefour (213,3 mln kontaktów, 66,1% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w kwietniu marka Media Expert (11,2%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (6,6%) oraz portalu podatki.gov.pl (2,35%). Na 10 miejscu zestawienia znalazł się Intermarche z udziałem 1,2% w wydatkach reklamowych.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

dane

Kraj

Polska