Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2024-06-13 11:34

Rynek reklamy w Polsce – maj 2024

Rynek reklamy w Polsce – maj 2024

We wszystkich typach mediów: internecie, telewizji i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade” - wynika z danych gemiusAdReal za maj 2024.

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w maju 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

W maju 2024 odnotowaliśmy 83,92 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2986 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 85,67% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 8,86 sekundy (9,61 sekundy dla kreacji typu display i 6,62 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital w maju (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 46,59%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 57,70% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 44,37%, a dla reklam tekstowych zaledwie 37,64%

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (35,23 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w maju wyniósł 42%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,28 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji -  49,23%.

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (7,04 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,4% oraz Leisure Time (4,93 mld kontaktów reklamowych i SoV – 5,9%).

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w maju 2024 została marka Allegro.pl, która wygenerowała 3,26 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 78,97% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Media Expert z 3,08 mld kontaktów i 79,61% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Temu (2,87 mld kontaktów i zasięg na poziomie 76,95%).

Ranking TOP 10 marek zamyka Aliexpress.com, która odnotowała 0,53 mld kontaktów reklamowych.

Wydatki na reklamę online

Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w maju 2024 znalazła się marka Allegro.pl - jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 4,57%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Media Expert z 4,37% udziału, natomiast podium zamyka Ceneo (4,32% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

W maju w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Trade”. Wygenerowała ona ponad 12,92 mld kontaktów reklamowych, docierając do 91,60% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w maju wyniósł dla tej branży 20,1%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 20,81 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Pharmaceuticals” (11,48 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 17,9% oraz 90,63% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9,54 mld kontaktów reklamowych, SoV – 14,9% i zasięg – 91,02%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w maju była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,88 mld kontaktów reklamowych, docierając do 85,36% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazła się Biedronka (1,06 mld kontaktów reklamowych i 84,12% zasięgu), natomiast na trzecim – Carrefour (0,88 mld kontaktów i 78,30% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Orange z 0,58 mld kontaktów reklamowych i 78,08% zasięgu w populacji 7-75.

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,08% - a na drugim Biedronka, z udziałem na poziomie 2,02%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 1,73%.

Rynek reklamy radiowej

W radiu największą liczbę kontaktów reklamowych odnotawała w maju branża „Trade” (9,79 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,26 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,55 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w maju była ponownie marka Media Expert - wygenerowała ona 2,68 mld kontaktów reklamowych, docierając do 89,75% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,09 mld kontaktów reklamowych, 85,95% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,69 mld kontaktów, 83,62% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Biedronka (0,32 mld kontaktów i 79,31% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w maju marka Media Expert (13,85%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (5,80%) oraz Lidl (3,30%).

 

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

dane

Kraj

Polska