Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-01-06 23:00

Branża online: podsumowanie 2014 roku – Emil Pawłowski

Branża online: podsumowanie 2014 roku – Emil Pawłowski

Poniżej prezentujemy Państwu podsumowanie ubiegłego roku przygotowane przez Emila Pawłowskiego, dyrektora ds. metodologii w firmie Gemius.

Wydarzenie roku

Odejście Dominika Libidzkiego z funkcji prezesa grupy Cyfrowy Polsat. Symboliczne podsumowanie zmian, jakie zachodzą w branży medialnej w mijającym roku. Akwizycje, walka o pozyskanie wartościowych treści szczególnie w obszarze wideo, walka o częstotliwości LTE w celu podziału rynku dostawców internetu w Polsce. Integracje zachodzą nie tylko w obszarze wydawców, ale i dostawców usług. Ponadto działania grupy cyfrowy Polsat pokazują, że przyszłość w naszej branży nie tylko należy do modelu reklamowego, ale i płatnej subskrypcji.

Sukces roku

W 2014 brakuje wydarzenia, na które można jednoznacznie wskazać. Dla mnie drobnym sukcesem jest praca, jaką wykonali wydawcy serwisów wideo, którzy emitują wydarzenia sportowe "na żywo". Dobrym przykładem jest tutaj transmisja mistrzostw świata w siatkówce przez Cyfrowy Polsat/Ipla czy nowy serwis Onetu emitujący mecze ligi mistrzów, gdzie w końcu można w sposób łatwy, prosty i przejrzysty płacić i korzystać z treści. Każdy drobny sukces na tym polu przyczynia się w sposób istotny do rozwoju serwisów oferujących legalne treści w internecie. Tylko racjonalne podejście do klienta może go odciągnąć od serwisów z nielegalnymi treściami.

Porażka roku

Wprowadzanie modelu subskrypcyjnego przez wydawców np.: model Piano media. Nadal nie widać pomysłu, w jaki sposób wydawcy prasowi (i nie tylko) zamierzają wdrożyć model płatny w internecie. Dotychczasowe próby nie przynoszą zadowalających efektów. Nadal ciężko zbudować bazę klientów o wystarczającej liczebności.

Upadek Ipleksu dowodzi, że internet i telewizja się jednak od siebie różnią i model reklamy wideo w internecie oparty o filmy pełnometrażowe jest trudniejszy niż w telewizji. Nadal pozostaje otwarte pytanie jak zarobić na filmach w sieci?

Człowiek Roku

Markus Persson. Sprzedaż Minecrafta za 2,5 mld $ Microsoftowi. Historia tej gry przypomina o tym, jak należy tworzyć produkty. Prostota pomysłu realne potrzeby użytkowników, historia wcześniejszych zachowań i umiejętne zaadaptowanie ich do specyfiki nowego medium, czy technologii. Również przypadek Minecrafta pokazuje jak duży potencjał jest w grach, jeżeli myślimy o modelu reklamowym. Średni czas korzystania z gier zbliżony jest do czasu, jaki użytkownik spędza na serwisach wideo. Zaangażowanie jest na porównywalnym lub wyższym stopniu, dzięki czemu, tworzy się miejsce na emisję reklam o charakterystyce kreacji wideo. Pytanie otwarte jest czy w przypadku niedoboru treści wideo, gry będą w stanie stworzyć powierzchnię, którą będzie można wykorzystać do zaspokojenia popytu w tym segmencie reklamy?

Trend roku

Wiele się działo w branży, ale na pewno rok 2014 można śmiało nazwać okresem przyspieszonych akwizycji. Rywalizacja pomiędzy Grupą O2/WP oraz Onetem o palmę pierwszeństwa w polskim Internecie jest ekscytująca i nie wiadomo gdzie się zakończy. Kto pierwszy osiągnie 100 proc. zasięgu?

Równolegle do walki na polu wydawców internetowych w modelu reklamowym, stoczyła się krótka, ale bardzo istotna walka w obszarze dostawców internetu w Polsce: Cyfrowy Polsat, a za nim Play oraz pozostali dostawcy zaczęli oferować Internet LTE "bez limitów". Oczywiście limity nadal są (np.: stopniowa redukcja prędkości), ale efekt funkcjonalny jest taki, że użytkownicy nie muszą się już obawiać, czy YouTube, Player czy Ipla "zjedzą" im cały pakiet danych, który posiadają. Kolejne ograniczenie dla dostawców wideo zostało zniesione.

Cichym trendem jest również dalszy rozwój mobile. Słowo "rewolucja mobilna" jest już zużyte, ale nadal widać, że jest to obok reklamy wideo najbardziej dynamicznie rozwijający się segment w sieci. Wraz z rozwojem sieci LTE, coraz tańszymi urządzeniami końcowymi oraz wzrostem świadomości dostawców treści czy usług, polski internet jest, po raz pierwszy w historii, naprawdę mobilny. Wydawcy przestali w sposób nieograniczony tworzyć aplikacje, których nikt potem nie używa. Zaczęto tworzyć coraz więcej stron w technologii responsive design". Wydawcy zrozumieli, że aplikacje mobilne dedykowane są tylko "heavy userom" danego serwisu. Tacy ludzie generują olbrzymią powierzchnię reklamową, ale jest ich stosunkowo mało w sieci. Dlatego, aby dobrze zbudować serwis internetowy trzeba najpierw wyjść naprzeciw „light userom” i podstawić na responsywną wersję strony. W drugiej kolejności uwzględnić potrzeby stałych użytkowników, którzy najintensywniej z niej korzystają. 

Prognoza na 2015

Nadchodzący rok będzie bardzo ekscytujący: dostawcy muszą podzielić się nowymi częstotliwościami na LTE, rozstrzygnie się walka pomiędzy Onet a WP na akwizycje, wydawcy prasowi stworzą pierwszy działający model subskrypcyjny w internecie, a Gemius dostarczy badanie mobilne wpierając dalszy rozwój tego segmentu w polskim internecie.

materiał przygotowany dla Wirtualnychmediów 

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

media

Kraj

Polska

Autor:

Emil Pawłowski

ekspert branżowy

Od wielu lat związany z badaniami mediów (TV, Internet) i kampanii reklamowych, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w Redefine, The Nielsen i AGB. W Gemiusie jako dyrektor ds. metodologii odpowiada za jakość badania i jego rozwój metodologiczny. Posiada nie tylko wiedzę merytoryczną, ale także zna specyfikę polskiego rynku online. Wieloletni członek Rady Badania PBI. Współtwórca nowego algorytmu liczenia RU, nowej definicji odsłony w badaniu Megapanel PBI/Gemius oraz inicjator rozwiązania spójnej prezentacji wyników badania dla różnych platform. Jest absolwentem Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem