Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-07-10 11:02

Co oznacza wejście Amazona na polski rynek online?

Mateusz Gordon, ekspert od e-commerce firmy Gemius

Amazon, amerykański gigant w sektorze e-commerce, kontynuuje ekspansję na kolejne rynki. W 2016 roku ma otworzyć polski sklep internetowy. O tym, jak z nim konkurować, podpowiada Mateusz Gordon, ekspert od e-commerce w firmie Gemius.

Wejście Amazona do Polski to silny bodziec dla lokalnych graczy do dodatkowej mobilizacji w celu zapewnienia najlepszych doznań konsumenckich. Poziomy konkurencyjności należy podzielić na takie, w których realnie nie mamy szans konkurować z Amazonem i w których celem powinno być zapewnienie wystarczająco dobrego poziomu satysfakcji konsumenta. Myślę tu na przykład o obsłudze logistycznej, szerokości i głębokości asortymentu, polityce cenowej oraz poziomach konkurencyjności, w których znacznie mniejszy gracz jest w stanie konkurować. Należy do nich między innymi specjalizacja i ekspercka obsługa w kluczowych kategoriach produktowych czy budowanie marki opartej na emocjonalnej więzi z klientem, na przykład dzięki relacji H2H, czyli human to human. Koncentracja na wymienionych elementach może zbudować unikalne doświadczenia konsumenckie i lojalność klienta w długim okresie.

Zasięg w Europie Środkowo-Wschodniej jest obecnie przewagą konkurencyjną regionalnych platform sprzedażowych

Z perspektywy platform sprzedażowych najważniejsza jest relacja ze sprzedawcami i unikatowa wartość oferowana podmiotom wystawiającym na tych portalach swoje produkty i usługi. Obecnie oprócz możliwości szybszego dołączenia do grona oferentów oraz – co ważniejsze – możliwości stworzenia zasięgu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, która dla kluczowych oferentów stanowi przewagę konkurencyjną, nie widzę obecnie propozycji unikatowej wartości lokalnych platform sprzedażowych. Próby budowania platformy sprzedażowej dla dużych brandów nie idą tak, jak platformy aukcyjne by sobie tego życzyły. Stąd wróżę im powrót do korzeni, czyli koncentrację na sprzedawcach prywatnych oraz małych i średnich przedsiębiorstwach.

A co z Allegro, największą w Polsce platformą sprzedażową?

Allegro u progu wejścia Amazonu do Polski powinno więc skupić się na budowaniu unikatowej wartości dla sprzedawców prywatnych oraz małych przedsiębiorstwach i dać im szybki dostęp do klientów z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Pomoc operacyjna na poziomie logistycznym, płatności, prawnym i językowym powinna być kluczowym elementem wspierania ekspansji małych i średnich przedsiębiorstw przez regionalne platformy sprzedażowe. 

Z drugiej strony kluczowe jest umacnianie pozycji marki Allegro wśród kupujących przez pryzmat takich wartości jak: zaufanie i bezpieczeństwo transakcji, lokalny lub regionalny patriotyzm oraz pełna satysfakcja konsumencka wynikająca z personalizacji user experience dopasowanej do intencji zakupowych oraz kategorii produktowych, w których użyteczność Allegro nie powinna odstawać od liderów wśród e-sklepów w danej kategorii.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

handel

Kraj

Polska

Autor:

Mateusz Gordon

ekspert od e-commerce firmy Gemius

International e-Business Segment Director w firmie Gemius. Specjalizuje się w tematyce handlu elektronicznego. Posiada wiedzę na temat zachowań, potrzeb oraz zainteresowań e-konsumentów. Doradza klientom, jak wykorzystać badania jakościowe i ilościowe w procesie efektywnego zarządzania biznesem w sieci.

Z Gemiusem jest związany od marca 2012 roku. Prowadzi także działalność doradczą z zakresu sprzedaży, marketingu oraz szeroko pojętego e-commerce. Doświadczenie zdobywał w pracy dla FM Logistic Polska, Unilever i L'Oréal. Pracował również w firmie mLife, start-up’ie działającym na styku branży internetowej i telekomunikacyjnej, gdzie pełnił funkcję dyrektora marketingu.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz „European Business Course", rocznego programu managerskiego firmy Philips.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.