Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-10-14 22:00

Dwukrotny wzrost zainteresowania islamem

Podczas pielgrzymki do Mekki internauci z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej dwukrotnie częściej odwiedzają stronę WWW poświęconą islamowi. Wtedy też w tym regionie spada liczba osób, które korzystają z internetu. Z kolei tydzień przed hadżdżem popularne są newsy.

W tym roku doroczna pielgrzymka muzułmanów do Mekki, nazywana hadżdżem, rozpoczęła się 2 października. Trwała pięć dni. Wzięło w niej udział około dwóch milionów wyznawców islamu. Były to dla nich dni wyciszenia, modlitwy i pogłębiania swojej wiary. Udział w ważnych obrzędach religijnych wymaga skupienia, co wiąże się z potrzebą oddzielenia od codziennych spraw.

Analitycy Gemiusa zauważyli, że w czasie pielgrzymki do Mekki w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej mniej osób korzysta z internetu. Wtedy też wzrasta popularność strony związanej z tematyką religijną – khutabaa.com. Gemius postanowił przyjrzeć się danym odnoszącym się do tego zjawiska.

Podczas hadżdżu rośnie zainteresowanie islamem

Strona khutabaa.com dotyczy różnych spraw związanych z życiem pobożnego muzułmanina. W tygodniu, w którym rozpoczęła się pielgrzymka do Mekki (29 września–5 października), liczba odsłon tej strony wzrosła o połowę w porównaniu z wcześniejszym tygodniem (22–28 września), a ponad dwukrotnie w porównaniu do danych sprzed dwóch tygodni przed hadżdżem (15–21 września).

Nawet trzy razy mniej internautów w sieci

Z kolei analiza 10 najczęściej odwiedzanych stron WWW na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej pokazuje odwrotną tendencję. W tygodniu, w którym rozpoczęła się pielgrzymka do Mekki (29 września–5 października), liczba ich odsłon spadła w porównaniu z wcześniejszym tygodniem (22–28 września). Na przykład internauci wykonali prawie o jedną trzecią mniej odsłon na stronie telewizji Mbc.net i około jedną piątą mniej na stronie telewizji Shahid.net oraz na stronie Hawaaworld.com, która jest adresowana do kobiet.

Newsy popularne przed hadżdżem

Analizy wykazały także, że w tygodniu obejmującym hadżdż i w okresie go poprzedzającym, zmienia się sposób korzystania z najpopularniejszych w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej serwisów informacyjnych. W tygodniu obejmującym początek pielgrzymki do Mekki (29 września–5 października) internauci wykonali około jedną piątą mniej odsłon na stronach Alarablya.net i Alwakeelnews.com w porównaniu do wcześniejszego tygodnia (22–28 września), kiedy to strony te cieszyły się wzrostem zainteresowania odpowiednio o 10 i 20 proc. w porównaniu do okresu 15–21 września.

Dane pochodzą z badania ruchu na stronach WWW (gemiusTraffic), które firma Gemius prowadzi w ponad 20 krajach Europy oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (dane łączone dla Bahrajnu, Egiptu, Jordanii, Libanu, Omanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Maroka, Algierii, Tunezji, Iraku, Kuwejtu, Kataru, Syrii, Jemenu, Libii oraz Autonomii Palestyńskiej). Dane gromadzone są dzięki skryptom zliczającym umieszczonym w kodzie stron podłączonych do badania.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

media