Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-09-21 09:20

E-handel: urządzenia mobilne gonią komputery

E-handel: urządzenia mobilne gonią komputery

Wraz z rozwojem nowych technologii, polscy e-konsumenci zaczynają przenosić się z zakupami internetowymi na ekrany urządzeń mobilnych. Do celów zakupowych 41 proc. internautów wybiera smartfona, 24 proc. tablet, a 2 proc. czytnik e-booków. Sprawdź szczegóły w raporcie o polskim rynku e-commerce.

M-commerce rośnie w siłę

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” obecnie zakupy przez telefon deklaruje 41 proc. e-konsumentów (o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem). Popularność zakupów przez tablet i czytnik e-booków pozostała na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (odpowiednio 24 i 3 proc. wskazań), podczas gdy komputery stacjonarne wybiera 57 proc. kupujących w sieci. Najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do robienia zakupów online pozostaje laptop ─ do tego celu wykorzystuje go 81 proc. polskich internautów.

Wiele stron wciąż bez wersji mobilnej

Mimo rosnącej popularności m-commerce i chęci korzystania z tego typu rozwiązań, konsumenci napotykają szereg trudności podczas zakupów w sieci. Najczęściej wskazywane przeszkody są związane interfejsem stron. Ponad połowa kupujących za pośrednictwem urządzeń mobilnych skarży się na niewygodne formularze (58 proc.) oraz niedostosowanie stron do zakupów w wersji mobilnej (52 proc.).To jednak problemy, które wymienia mniej internautów niż w 2015 roku ─ wówczas było to odpowiednio 61 proc. i 56 proc. Internauci częściej wskazują również na problemy z płatnościami za e-zakupy przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych (napotkało je 40 proc. respondentów w 2016 roku, w porównaniu do 26 proc. w roku 2015).

Zakupy wielokanałowe

Z raportu wynika, że już 61 proc. badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie i finalizowało je na innych urządzeniach – komputerze lub tablecie. – Wiele wskazuje na to, że te wartości będą wzrastać. Zarówno liczba osób kupujących przez urządzenia mobilne, jak i liczba osób rozpoczynających zakupy na smartfonach – twierdzi Marek Molicki, ekspert od e-commerce z Gemiusa. – Trudno dziś jednak jednoznacznie stwierdzić kiedy zakupy mobilne staną się popularniejsze od zakupów dokonywanych przez laptopy. Niewykluczone jednak, że stanie się to szybciej niż przypuszczamy. W ubiegłym roku w czasie Cyber Monday w USA aż 49 proc. odwiedzin w sklepach internetowych oraz 28 proc. transakcji dokonano za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Ponieważ udział ruchu z urządzeń mobilnych rośnie, możemy się spodziewać, że Polacy coraz chętniej będą kupowali przez smartfony i tablety. 

Z kolei Patrycja Sass–Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę na rosnącą rolę smartfona. – W tegorocznej edycji badania 41 proc. kupujących deklaruje korzystanie z tego urządzenia w procesie zakupowym. To skok o 4 pp. w porównaniu do ubiegłego roku, gdy na wykorzystanie smartfonów podczas zakupów internetowych wskazało 37 proc. To pokazuje, jak bardzo współczesny klient ceni sobie możliwość zajrzenia w dowolnym czasie do zasobów internetu, w tym social mediów czy ulubionych aplikacji, oferujących zniżki czy kupony na wybrane produkty w ulubionych miejscach. Co więcej, wyniki pokrywają się z badaniem e-Izby: „Kupuje mobilnie”, w którym dodatkowo wskazujemy, że smartfon inspiruje do zakupów – mówi Sass-Staniszewska.

Więcej danych w raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

handel

Komentarz:

Marek Molicki

Manager Regionalny

Ekspert w branży online, znawca e-marketingu, e-commerce i big data. Pasjonat mediów społecznościowych, a także mówca i trener. Fascynują go nowe technologie i korzyści, jakie ludzie dzięki nim osiągają.

Doświadczenie zdobywał w wielu polskich i międzynarodowych firmach, takich, jak Vogel Burda Communication, Chip Xonio Online GmbH, CD Projekt, Cenega, Axel Springer i Grupa Pracuj.

W Gemiusie, jako manager regionalny, jest odpowiedzialny za rozwój strategii firmy w każdym z oddziałów spółki w Europie.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.