Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-01-07 09:54

E-reklama: podsumowanie 2015 roku – Krzysztof Łada

Jak zmienił się w 2015 roku rynek reklamy internetowej? Podsumowanie przygotował Krzysztof Łada, head of agency relations team w firmie Gemius.

Wydarzenie roku

Wydarzeniem roku był niewątpliwie konkurs ofert zorganizowany przez PBI Sp. z o.o. Szczególnie z perspektywy uczestnika rynku badań jest to wydarzenie kluczowe, gdyż po ponad dziesięciu latach trwania w określonej, stabilnej rzeczywistości, nastąpi bardzo istotna zmiana. Wszystko wskazuje na to, że od nowego roku na polskim rynku internetowym dostępne będą dwa badania. Aby jednak móc pokusić się o analizę tej nowej sytuacji, potrzeba czasu, który z kolei pokaże, jak rynek zareaguje na kompletnie nowe badanie dostarczane przez PBI wspólnie z GFK, czy też na potencjalnie rewolucyjne nowości wprowadzane przez Gemiusa. Z pewnością w podsumowaniach roku 2016 przeczytamy wiele ciekawych wniosków po roku merytorycznej rywalizacji dwóch standardów, ale póki co wiemy bardzo niewiele.

Równie ważne jest jednak odejście od Flasha. Po wielu latach dominacji w reklamowym Internecie, zniknął praktycznie z dnia na dzień. Wszyscy będziemy go wspominać. Jedni dobrze inni źle. Znajdą się pewnie też tacy, którzy będą po nim płakać. Rzeczywistość idzie jednak do przodu. Umarł król, niech żyje król. Teraz miłościwie będzie nam panował HTML5. Przynajmniej dopóki nie przyjdzie nowy władca…

Sukces Roku i Człowiek Roku

2015 był kolejnym rokiem dynamicznych zmian na polskim rynku internetowym, ale jedna grupa mediowa radziła sobie szczególnie dobrze w tym niełatwym otoczeniu. Grupa Wirtualna Polska, skutecznie łącząc strategie celowych przejęć z wewnętrznym rozwojem kategorii produktowych, nie tylko zdobyła i utrzymała pozycję lidera, ale odbudowała wizerunek dynamicznego kreatora zmian i trendów rynkowych. Te dokonania zasługują na miano Sukcesu Roku, a dowodzący tym okrętem Jacek Świderski zasługuje na miano Człowieka Roku.

Porażka Roku

W myśl zasady, że błędów powinniśmy najpierw szukać u siebie, aby stale dążyć do doskonałości, miano porażki roku przypisuję wynikom konkursu ofert, zorganizowanemu przez PBI Sp. z o.o., w którym firmie Gemius podziękowano za dalszą współpracę. Po przeszło dziesięciu latach współtworzenia rynku reklamowego jest to z pewnością kubeł zimnej wody. Gemius jednak wyciąga wnioski i zmienia się na lepsze. Wraz ze zmianami wdrożonymi w swoim badaniu wraca na ścieżkę innowacji i w 2016 roku, jako niezależna firma badawcza, będzie dostarczał najlepsze badanie typu audience na rynku.

Trend roku

Istotne były także przejścia klientów do nowych domów mediowych. Kilku bardzo znaczących klientów, jak na przykład Nivea, Polkomtel, Orange czym Unilever, postanowiło na własnej skórze sprawdzić słuszność powiedzenia „Lepsze wrogiem dobrego”. Choć do pewnych relacji zdążyliśmy się przez lata przyzwyczaić, to nie ma w tym przecież nic nowego. Klienci od czasu do czasu zmieniają dom mediowy, a rynek idzie do przodu.

2015 to także, kolejny po 2014, rok konsolidacji. Wyścig o pozycję lidera klasyfikacji generalnej oraz w poszczególnych kategoriach trwa. Onet – RASP poszedł w górę (choć chyba nie tyle, ile się spodziewał) dzięki zakupowi Naszej Klasy. Bonnier Business Polska poszedł w górę w kategorii biznes, finanse i prawo dzięki zakupowi Bankiera. Xevin w nadchodzące święta już nie będzie „sam w domu”, bo ma przy sobie miliony użytkowników GG.

Zmieniają się również strategie mediowe. W coraz większym natłoku agresywnych form reklamowych i spadającej ich skuteczności, z odsieczą reklamodawcom przychodzi content marketing. Nie jest to z pewnością konkurencja dla tradycyjnych form banerowych i z pewnością ich nie zastąpi. Jednak dla zmęczonych użytkowników jest pewnym powiewem świeżości, który przy odpowiedniej strategii jest w stanie przynosić bardzo wymierne efekty. Wielu klientów już go pokochało, a pozostali będą zmuszeni zdecydować się co najmniej na małżeństwo z rozsądku.

Dynamicznie rośnie udział wideo w kampaniach online. Coraz więcej klientów zaczyna zauważać, że internet potrafi efektywnie dobudowywać zasięg w ich grupie celowej, a w dodatku umie dostarczyć dane nieosiągalne dla TV. Klienci doceniają też strategię zintegrowanych działań we wszystkich kanałach mediowych. Coraz więcej wideo można kupować w modelach automatycznych. Te i inne czynniki powodują, że mijający rok przyniósł nam niespotykane dotąd wzrosty wydatków na reklamę wideo w Internecie.

Prognoza na rok 2016

Wzrasta rola pogłębionej analityki w planowaniu. W 2015 nie był to być może trend bardzo intensywny, ale z pewnością bardzo znaczący. Chodzi o pogłębioną analizę poszczególnych źródeł aktywności na stronie klienta. Coraz więcej klientów rozumie wagę inwestycji w analizę modeli atrybucji i ta świadomość z pewnością im się opłaca. W kolejnym roku będziemy z pewnością obserwowali dynamiczny rozwój tej działki co w połączeniu z rozwojem programmatic będzie skutecznie zmieniało myślenie o strategiach mediowych.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Autor:

Krzysztof Łada

head of agency relations team w polskim oddziale Gemiusa

od 15 lat związany z branżą internetową, fascynat możliwości, jakie daje technologia w komunikacji marketingowej. Doświadczenie zdobywał po stronie wydawców takich, jak Gadu-Gadu czy Allegro, a także po stronie pośredników reklamowych – Adnet i CR Media. W firmie Gemius, jako Head of Agency Team, zajmuje się biznesem agencyjnym na polskim rynku.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem