Okiem eksperta: Rekomendacje ważnym czynnikiem dla e-zakupów
Według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” 18 proc. e-konsumentów decyduje się na zakup w danym sklepie internetowym, ponieważ został on im polecony przez rodzinę, przyjaciół lub znajomych. Ciekawy trend w podejmowaniu decyzji zakupowych zauważa Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa.
Według raportu o polskim rynku e-commerce 20 proc. kobiet przed dokonaniem zakupu kieruje się rekomendacjami bliskich im osób. Rzadziej opinii przed transakcją w sklepie internetowym zasięgają mężczyźni (15 proc.). Raport pokazuje też, że osoby w wieku 35-49 lat najczęściej kupują w e-sklepach, które zostały im polecone (22 proc.).
Opinia dzieci niezbędna dla rodziców podczas zakupów
Jak zauważa ekspert Gemiusa Krzysztof Zieliński, dzieci mają niebagatelny wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców. ─ O ile jest to naturalne przy wyborze odzieży lub ulubionych produktów spożywczych, o tyle okazuje się, że również decydujący głos najmłodszych przy zakupie samochodu lub wakacyjnego miejsca pobytu nie zaskakuje. ─ Młodzież na poziomie szkoły gimnazjalnej samodzielnie decyduje o ubiorze, grach, w które gra, czy rodzaju gadżetów elektronicznych takich jak smartfon, głośniki czy słuchawki. Z kolei dzieci w szkole podstawowej, mimo większego uzależnienia finansowego od rodziców, charakteryzują się wzmożoną podatnością na trendy. Rodzice, dokonując zakupu sprzętów i usług do domu, coraz częściej zasięgają rad u starszych nastolatków. Pytają o to, czy wybrać SmartTV z Androidem, jakie głośniki bezprzewodowe kupić oraz o to, w który pakiet płatnej telewizji warto zainwestować. Silna postawa brandowa nastolatków powoduje, że ich opinia przenosi się na rodziców ─ dodaje Zieliński.
Więcej informacji o czynnikach wpływających na wiarygodność e-sklepów w najnowszym raporcie "E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska".
Autor:
Krzysztof ZielińskiBusiness Development Manager w firmie Gemius
Jako Business Development Manager pracuje nad integracją istniejących badań oraz rozwojem nowych usług. Z branżą mediów elektronicznych jest związany zawodowo od 15 lat. Z wykształcenia matematyk, z zamiłowania mediowiec. Pasjonuje się wpływem technologii na komunikację interpersonalną.
W firmie Gemius doradza klientom w doborze odpowiednich narzędzi, tak aby zmaksymalizować efektywność podejmowanych przez nich działań. Z sukcesem wdrożył nowy standard pomiaru skuteczności kampanii internetowych miarami demograficznymi (tj. GRP, zasięg, frekwencja). Zajmuje się również budową narzędzi do optymalizacji kosztów zakupów powierzchni reklamowanych w mediach zasięgowych. Wspiera integrację narzędzi site-centric i adservingu z wewnętrznymi narzędziami czołowych polskich banków i portali e-commerce.
Reprezentuje firmę Gemius podczas konferencji i spotkań branżowych dotyczących trendów na rynku reklamy online. Z firmą związany jest od 2000 roku.