Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-04-27 07:14

Gemius wprowadza nową metodę liczenia internautów

Gemius wprowadza nową metodologię liczenia internautów. Wydawcy oprócz danych w podziale na PC, tablet i smartfon, zyskają informację o całkowitym zasięgu ich strony internetowej. Dla reklamodawców oznacza to nowe możliwości planowania kampanii. Metodologia została wdrożona w Danii. W tym roku zostanie wprowadzona także w Polsce, Belgii i Czechach. 

Obecnie jeden użytkownik korzysta z sieci za pomocą wielu urządzeń. Wydawcy nie mają narzędzia, które pozwalałoby im zliczyć ich całkowity zasięg. Takie rozwiązanie wprowadza Gemius. Najpierw w Danii, potem w Belgii, Polsce i Czechach. Nowa metodologia, tzw. behavioral panel synthesis (BPS), pozwoli na podawanie łącznej liczby użytkowników danej strony internetowej, bez takiego podziału. Od tej pory wydawcy będą mogli sprawdzić zarówno liczbę internautów przeglądających ich treści na jednym rodzaju urządzenia, jak i wspólny zasięg. To umożliwi im synergiczne rozwijanie wszystkich kanałów komunikacji z użytkownikami. 

– W obliczu rosnącej popularności urządzeń mobilnych coraz istotniejsze jest poznanie łącznego zasięgu danej strony WWW bez uwzględniania urządzenia, na którym została wyświetlona. Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów, wdrażamy metodologię umożliwiająca otrzymanie takiej informacji – mówi Emil Pawłowski, dyrektor ds. metodologii w firmie Gemius.

– Pozwoli ona odpowiedzieć na fundamentalne pytanie naszego badania, czyli ile osób rzeczywiście odwiedziło daną stronę WWW i jaki był ich profil społeczno-demograficzny. Do tej pory w wielu krajach pokazywaliśmy takie dane wyłącznie w podziale na użytkowników komputerów, tabletów i smartfonów – dodaje Pawłowski.

Zdaniem Emila Pawłowskiego ta wiedza umożliwi wydawcom łatwiejsze i bezpieczniejsze wykorzystywanie nowych technik dotarcia z przekazem marketingowym do końcowego klienta. Pozwoli ona również stworzyć ranking e-wydawców pod względem łącznej liczby użytkowników. – Tym samym można powiedzieć, że mobilna rewolucja dobiegła końca, ponieważ internet będzie znowu badany całościowo – podsumowuje Pawłowski.

Całkowity zasięg strony WWW

Jak to będzie funkcjonować w praktyce? W plikach z wynikami badania gemiusAudience (w Polsce znane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius) będzie dostępna nowa sekcja o nazwie Total. Będzie ona pokazywać, ile osób faktycznie odwiedziło daną stronę WWW. Do tej pory jeśli internauta wchodził na stronę zarówno za pomocą laptopa, jak i smartfona, to podczas sumowania użytkowników korzystających z urządzenia stacjonarnego i mobilnego, był on liczony podwójnie. Dzięki nowej metodologii takie duplikacje będą eliminowane. Dodatkowo będzie na niej udostępniany profil społeczno-demograficzny użytkowników danej strony WWW.

Na czym polega nowa metodologia

Nową metodologię tłumaczy Piotr Rybak, senior data scientist z działu metodologii firmy Gemius: – Zarówno na komputerach PC, jak również urządzeniach mobilnych Gemius mierzy aktywność reprezentatywnej próby internautów, którzy zgodzili się wziąć udział w badaniu i wypełnili specjalną ankietę badawczą. Model syntezy behawioralnej łączy ze sobą użytkowników z różnych urządzeń, umożliwiając policzenie łącznego zasięgu stron WWW biorących udział w badaniu – wyjaśnia Rybak.

Piotr Rybak tłumaczy, że do odpowiedzi na pytanie o to, którzy użytkownicy z różnych urządzeń powinni zostać ze sobą połączeni, wykorzystywany jest panel kalibracyjny. – Jest to grupa użytkowników, których aktywność w internecie Gemius mierzy na wszystkich używanych przez nich urządzeniach. Na podstawie ich cech społeczno-demograficznych i aktywności w internecie możliwe jest zbudowanie modelu opartego o nowoczesne metody sztucznej inteligencji oraz predykcja, którzy użytkownicy powinni zostać ze sobą połączeni – podsumowuje Rybak.

 

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

wydarzenie

Branża

technologie

Komentarz:

Emil Pawłowski

ekspert branżowy

Od wielu lat związany z badaniami mediów (TV, Internet) i kampanii reklamowych, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w Redefine, The Nielsen i AGB. W Gemiusie jako dyrektor ds. metodologii odpowiada za jakość badania i jego rozwój metodologiczny. Posiada nie tylko wiedzę merytoryczną, ale także zna specyfikę polskiego rynku online. Wieloletni członek Rady Badania PBI. Współtwórca nowego algorytmu liczenia RU, nowej definicji odsłony w badaniu Megapanel PBI/Gemius oraz inicjator rozwiązania spójnej prezentacji wyników badania dla różnych platform. Jest absolwentem Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem