Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2017-03-31 09:00

2,5 proc. więcej na reklamę w Polsce w 2017 roku. Internetowa pokona telewizyjną

2,5 proc. więcej na reklamę w Polsce w 2017 roku. Internetowa pokona telewizyjną

W tym roku rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,5 proc., osiągając na koniec bieżącego roku wartość 7,083 mld zł netto – wynika z prognozy domu mediowego Zenith (Publicis Media). Globalnie wydatki reklamowe na internet prześcigną nakłady na telewizję.

Według analityków firmy Zenith wydatki na reklamę w telewizji w naszym kraju wzrosną w tym roku o 0,6 proc. Mimo niższego tempa wzrostu oraz odpływu części budżetów do internetu udział telewizji w rynku reklamowym nadal przekracza 50 proc.

Reklama wideo i programmatic z dwucyfrowym wzrostem

Dwucyfrowo rosnąć będą wydatki na reklamę w internecie – wzrost ma wynieść 11,8 proc. rok do roku. Głównie za sprawą wideo online i programmatic oraz sektora e-commerce, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe. Inwestycje w reklamę wideo online i w programmatic rosną dzięki stałemu rozwojowi technologii i coraz większym możliwościom precyzyjnego dotarcia do konsumentów.

Radio zarobi 2,3 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Mimo niższej niż w poprzednich latach dynamiki wzrostu radio utrzymuje swoją stabilną pozycję w media miksie – udział w torcie reklamowym wynosi 7,5 proc. Największy udział w budżetach radiowych mają dwa sektory - handel (elektro- i hipermarkety) oraz farmacja. Wynosi on ponad 50 proc.

Podobnie jak rok temu, także i w tym roku będą odpływać budżety reklamowe z prasy. Trend spadkowy wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie, zarówno w prasie codziennej (–16,9 proc.), jak i w magazynach (–14,5 proc.). Największe spadki, związane z ograniczeniem inwestycji spółek Skarbu Państwa, odnotowują prasa opiniotwórcza i dzienniki.

Zenith prognozuje, że rynek reklamy zewnętrznej w tym roku skurczy się o 1,1 proc. Jest to skutkiem wprowadzenia ustawy krajobrazowej i porządkowania przestrzeni miejskiej, co powoduje spadek liczby nośników reklamy zewnętrznej. Spada przede wszystkim podaż nośników typu frontlight 6x3 i billboard. Jednocześnie dynamicznie rośnie oferta nośników typu citylight, co ma związek z budową nowych wiat przystankowych w największych miastach Polski.

Z kolei wydatki na reklamę kinową mają wzrosnąć o 1,3 proc.

– Wiele wskazuje na to, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, jedyną pewną rzeczą będzie niepewność powodowana sytuacją gospodarczą i polityczną. Co jednak ważne, wydaje się, że i marketerzy, i konsumenci zdążyli się do tej sytuacji przyzwyczaić i nie podejmują pochopnych decyzji, przez co rok 2017 będzie kolejnym, w którym wartość rynku reklamowego i PKB będą powoli, ale stabilnie rosnąć. Siłą napędową rynku są nadal stosunkowo dobre nastroje konsumentów: szybko rosnące zarobki, rekordowo niskie bezrobocie i stopy procentowe zachęcają konsumentów do większych i droższych zakupów, a reklamodawców – do zwiększenia lub wręcz rozpoczęcia aktywności reklamowej. Co do obaw nadal aktualne są te, z którymi zmagaliśmy się w 2016 roku, czyli możliwe zmiany w systemie podatkowym, bardziej obciążające dla konsumentów, ograniczenia w programie Rodzina 500+, zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę, regulacje prawne dotyczące reklamy farmaceutyków – powiedziała Anna Bartoszewska, managing partner w Zenith.

Dom mediowy Starcom prognozuje z kolei, że wydatki reklamowe w Polsce wzrosną w tym roku o 2-3 proc.

Globalnie – 4,4 proc. w górę – internet pokona telewizję

Światowy rynek reklamowy w tym roku wzrośnie o 4,4 proc., osiągając wartość 567 mld dolarów. W 2018 roku prognozowany jest wzrost o kolejne 4,4 proc., a w 2019 – o 4,2 proc.

W tym roku po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę internetową mają przewyższyć wydatki na reklamę w telewizji. Światowy rynek reklamy internetowej wzrośnie w 2017 roku o 13 proc., a jego wartość na koniec roku wyniesie 205 mld dolarów. Tym samym udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę sięgnie 36,9 proc. (wobec 34 proc. w 2016 roku).

Analitycy firmy Zenith przewidują, że dynamika wzrostu rynku reklamy internetowej będzie malała w kolejnych latach. W tym roku wyniesie 13 proc., w 2018 spadnie do 12 proc., a w 2019 – do 10 proc.

Social media prześcigną dzienniki w 2019 roku

Według prognoz firmy Zenith suma globalnych wydatków na reklamę w social mediach sięgnie w 2019 roku 55 mld dolarów, przewyższając łączną kwotę nakładów na reklamę w dziennikach, która wyniesie 50 mld dolarów.

Reklama w mediach społecznościowych jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej – w 2016 roku wydatki na nią wzrosły o 51 proc. i według prognoz Zenith do 2019 roku będą rosły średnio o 20 proc. rocznie. Równocześnie wydatki na reklamę w prasie codziennej spadają o 5 proc. rocznie, w miarę jak zmniejszają się nakłady dzienników. Ten segment reklamy kurczy się systematycznie od 2007 roku, kiedy osiągnął szczytową wartość 113 mld dolarów, i do 2019 roku jego wartość wróci do poziomu z 1985 roku, i to bez uwzględnienia inflacji.

Artykuł został opublikowany na Wirtualnemedia.pl

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

finanse, media, reklama