Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2013-03-11 23:00

Jakość i oszczędność zakupów coraz ważniejsza

Choć cena jest wciąż kluczowym czynnikiem towarzyszącym decyzjom zakupowym Polaków, coraz większą rolę odgrywa jakość i oszczędność. Wskazuje na nie już co piąty internauta – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gemiusa i e-Commerce Polska.

W badaniu wzięło udział 1,5 tys. internautów. Wyniki pokazują, że największą wagę do wysokiej jakości produktów przykładają osoby kupujące w sieci kilka razy w tygodniu (48 proc. osób z tej grupy). Na tym aspekcie bardziej zależy osobom z wykształceniem wyższym (21 proc. osób z tej grupy), będącym w dobrej sytuacji materialnej (24 proc. osób z tej grupy), częściej mężczyznom (24 proc.) niż kobietom (16 proc.). Jakość biorą pod uwagę częściej kupujący w sklepach internetowych (26 proc. osób z tej grupy), rzadziej na aukcjach (18 proc. osób z tej grupy).

O klienta można walczyć nie tylko ceną, ale też jakością produktu, jego unikatowością czy ponadprzeciętną obsługą, w tym oferowaniem usług dodatkowych – uważa profesor Mazurek.

Na oszczędności czasu zależy zarówno osobom kupującym w e-sklepach (22 proc. osób z tej grupy), jak i na aukcjach internetowych (22 proc. osób z tej grupy). Czynnik ten jest ważniejszy dla mężczyzn (23 proc. panów), osób z wykształceniem wyższym (31 proc. osób z tej grupy), internautów będących w dobrej sytuacji materialnej (23 proc.) i pracujących (25 proc.). Na kwestię oszczędności czasu wskazują częściej internauci kupujący w sieci od jednego do kilku razy w miesiącu (24 proc. osób w tej grupie).

Zdaniem prof. Grzegorza Mazurka z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, wyniki badań dają niezwykle istotną wskazówkę natury strategicznej dla podmiotów z branży e-commerce. – Widać wyraźnie, że o klienta można walczyć nie tylko ceną, ale też jakością produktu, jego unikatowością czy ponadprzeciętną obsługą, w tym oferowaniem usług dodatkowych – uważa profesor Mazurek.

Okazuje się, że na oszczędność pieniędzy kładą nacisk głównie osoby, które w ogóle nie kupują w sieci (44 proc. z nich) oraz ci, którzy robią zakupy internetowe rzadziej niż raz w miesiącu (38 proc. tych osób). Największe znaczenie ma ona dla kobiet (39 proc. pań), częściej osób z wykształceniem podstawowym (43 proc. z nich) oraz badanych w złej sytuacji materialnej (46 proc. ankietowanych z tej grupy). Do oszczędności pieniędzy wagę przykładają częściej osoby kupujące na aukcjach (43 proc. z nich), rzadziej w e-sklepach (35 proc.).

– Co ciekawe, oszczędność pieniędzy jest najważniejsza dla grupy osób nie kupującej w internecie – mówi Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu. – Prawdopodobnie są to użytkownicy nieświadomi, których przed zakupami w sieci powstrzymuje obawa przed byciem oszukanym przez nieuczciwego sprzedawcę. Do tej grupy należą też konsumenci, którzy dokonują zakupów spontanicznie, częściej pod wpływem reklamy telewizyjnej niż własnej analizy cen produktów – zauważa Gordon.

Jak pokazują wyniki, 72 proc. respondentów deklaruje, że kiedykolwiek zrobiło zakupy przez internet. Badanie przeprowadzono w grudniu 2012 roku.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

raport

Branża

handel

Kraj

Polska

Komentarz:

Mateusz Gordon

ekspert od e-commerce firmy Gemius

International e-Business Segment Director w firmie Gemius. Specjalizuje się w tematyce handlu elektronicznego. Posiada wiedzę na temat zachowań, potrzeb oraz zainteresowań e-konsumentów. Doradza klientom, jak wykorzystać badania jakościowe i ilościowe w procesie efektywnego zarządzania biznesem w sieci.

Z Gemiusem jest związany od marca 2012 roku. Prowadzi także działalność doradczą z zakresu sprzedaży, marketingu oraz szeroko pojętego e-commerce. Doświadczenie zdobywał w pracy dla FM Logistic Polska, Unilever i L'Oréal. Pracował również w firmie mLife, start-up’ie działającym na styku branży internetowej i telekomunikacyjnej, gdzie pełnił funkcję dyrektora marketingu.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz „European Business Course", rocznego programu managerskiego firmy Philips.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.