VoD: podsumowanie 2016 roku - Krzysztof Zieliński

O tym jaki był rok 2016 w branży VoD, opowiada Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa.
Wydarzenie roku
Po Ice Bucket Challenge mamy kolejny: Mannequin Challenge. Mniej inwazyjny za to grupowy i angażujący.
Sukces roku
Największym beneficjentem kampanii internetowej w 2016 roku jest Donald Trump. Na początku roku jego szanse były niewielkie, a we wrześniu materiały wideo z jego udziałem lub o nim przebiły w rankingu oglądalności konkurentkę do prezydenckiego fotela. Kampania internetowa wypromowała Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, trudniej o lepszą miarę sukcesu.
Porażka roku
Nowy trend zapętlonych filmików 6 sekundowych promowany przez portal i aplikację Vine nie zyskał uznania internautów. W Polsce wciąż trudno monetyzować kontent VoD, czego przykładem jest odejście portalu Vod.pl od płatnych treści. Niewłaściwie liczone statystki średniego czasu emisji reklam wideo na Facebook’u, przypomniały nam, że zamknięte ekosystemy, które utrudniają możliwość audytu nie pozwalają na transparentne zestawienie efektywności wydawców.
Człowiek roku
Trudno wskazać jedną wyrazistą postać.
Kampania roku
Kampania „Polska zmienia się w słuch” z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych. Kampania polegała na zamianie miejsc tłumacza migowego z osobą słyszącą, prezenterem bądź celebrytą. Rozmach i spójność pomysłu pozwoliły na przełamanie stereotypów i pokazały, że świat wideo jest też dla osób niesłyszących.
Premiera roku
Rok 2016 nie dostarczył przełomowych nowości w obszarze wideo.
Trend roku
Najciekawszym trendem w Polsce w 2016 roku było rozszerzenie oferty wydawców internetowych o TV. Dotyczy to Grupy WP, ZPR i Agory. Na razie plany oscylują wokół zdobycia 1 proc. widowni telewizyjnej. Zobaczymy jak zostanie wykorzystana synergia TV─digital.
Prognoza na 2017
Postępująca synergia pomiędzy TV a internetem. Nowe badanie single source dla mediów audio-wideo (tv-internet-mobile), które może zrewolucjonizować strategię komunikacji na rynku wideo.
Autor:
Business Development Manager w firmie Gemius
Jako Business Development Manager pracuje nad integracją istniejących badań oraz rozwojem nowych usług. Z branżą mediów elektronicznych jest związany zawodowo od 15 lat. Z wykształcenia matematyk, z zamiłowania mediowiec. Pasjonuje się wpływem technologii na komunikację interpersonalną.
W firmie Gemius doradza klientom w doborze odpowiednich narzędzi, tak aby zmaksymalizować efektywność podejmowanych przez nich działań. Z sukcesem wdrożył nowy standard pomiaru skuteczności kampanii internetowych miarami demograficznymi (tj. GRP, zasięg, frekwencja). Zajmuje się również budową narzędzi do optymalizacji kosztów zakupów powierzchni reklamowanych w mediach zasięgowych. Wspiera integrację narzędzi site-centric i adservingu z wewnętrznymi narzędziami czołowych polskich banków i portali e-commerce.
Reprezentuje firmę Gemius podczas konferencji i spotkań branżowych dotyczących trendów na rynku reklamy online. Z firmą związany jest od 2000 roku.