Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2013-03-05 23:00

Polacy coraz więcej spożywają online

Kawa, herbata, ryż, mąka i słodycze to produkty spożywcze, które najczęściej kupujemy przez internet. Wybieramy artykuły ciężkie oraz z długim terminem ważności. Mamy też swoje ulubione internetowe supermarkety – wynika z raportu przygotowanego przez Gemius oraz e-Commerce Polska.

Coraz więcej Polaków przyznaje, że kupuje żywność przez internet. Zamawianie produktów spożywczych w sieci deklaruje 13 proc. respondentów, a więc o pięć punktów procentowych więcej niż przed rokiem. Najczęściej decydują się na zakup artykułów, które posiadają długi termin przydatności do spożycia, a więc: kawy lub herbaty (10 proc. badanych), produktów sypkich (8 proc.) oraz słodyczy (7 proc.). Przez internet zamawiają także towary ciężkie – napoje, soki czy wodę kupuje w ten sposób 7 proc. badanych.

– Polacy coraz bardziej doceniają wygodę zakupów spożywczych dokonywanych za pośrednictwem sieci, ale wciąż część konsumentów podchodzi do nich z ograniczonym zaufaniem, o czym świadczy choćby dobór produktów – komentuje Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej.

Marzena Feldy, doktor SGH i autorka książki „Sklepy internetowe: jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów” zauważa natomiast, że jeszcze kilka lat temu zakup artykułów spożywczych w sieci wydawał się większości polskim konsumentom pomysłem co najmniej egzotycznym. – Sytuacja się zmieniła, ale to nie znaczy, że jesteśmy gotowi na to by przez internet kupować wszystkie artykuły spożywcze. Zamiast świeżych brzoskwiń wybierzemy raczej te w puszce – komentuje.

– Aby ograniczyć postrzegane ryzyko, e-konsumenci chętnie wybierają sklepy online sieci handlowych znanych z rynku tradycyjnego, których usługi sobie cenią i w związku z tym nie obawiają się im zaufać – komentuje Marzena Feldy.

Rzeczywiście badania pokazują, że choć rośnie liczba konsumentów kupujących żywność w sieci, decyzjom zakupowym wciąż towarzyszy wiele wątpliwości. Najczęstszym czynnikiem, który zniechęca internautów do kupna jest obawa o nieświeżość produktów (52 proc.) oraz brak możliwości zobaczenia lub dotknięcia artykułu (51 proc.). Badani nie kupują w sieci także ze względu na zbyt wysoki koszt dostawy (35 proc.) oraz długi czas oczekiwania na przesyłkę (21 proc.). Co więcej, Polacy otwarcie przyznają, że nadal lubią kupować jedzenie w sklepach tradycyjnych (40 proc. ankietowanych).

Jednakże eksperci przyznają, że zakupy przez internet to duża oszczędność czasu. – Zaopatrywanie lodówki dla większości z nas stanowi kolejny obowiązek. Dotyczy to zarówno mężczyzn, którzy ogólnie rzecz biorąc nie przepadają za zakupami, jak i kobiet, które traktują zakupy jako czynność rekreacyjną. Co więcej dla wielu, w tym na przykład młodych matek, możliwość otrzymania produktów spożywczych pod drzwi stanowi nierzadko prawdziwe błogosławieństwo – uważa Marzena Feldy.

Okazuje się także, że Polacy mają swoje ulubione e-supermarkety. Zapytani o spontaniczną znajomość marek sklepowych oferujących zakupy w sieci najwięcej badanych wymieniło Almę (18 proc.), Tesco (8 proc.) oraz delikatesy Piotr i Paweł (5 proc.). Ponad 70 proc. badanych nie potrafiła jednak wymienić nazwy żadnego e-sklepu. Na wybór sklepu spożywczego online wpływ mają najczęściej pozytywne opinie internautów, rodziny lub znajomych (9 proc.), a także rozpoznawalność marki tradycyjnego sklepu (8 proc.) oraz niskie ceny produktów (8 proc.).

– Aby ograniczyć postrzegane ryzyko, e-konsumenci chętnie wybierają sklepy online sieci handlowych znanych z rynku tradycyjnego, których usługi sobie cenią i w związku z tym nie obawiają się im zaufać – komentuje Marzena Feldy.

Jak pokazują wyniki, ponad 70 proc. badanych deklaruje, że robi zakupy online. Wśród produktów, które internauci najczęściej kupują w sieci są: książki, płyty i filmy (51 proc.), sprzęt RTV i AGD 37 proc.), a także odzież, biżuteria i dodatki (36 proc.). Artykuły dla kolekcjonerów (9 proc.) i chemia gospodarcza (9 proc.) to z kolei rzeczy, których zakup deklaruje najmniej respondentów. Badanie zostało zrealizowane na próbie 1,5 tys. internautów w grudniu 2012 roku.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

raport

Branża

FMCG, handel

Kraj

Polska

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas  

Świat online w jednym e-mailu!

Newsletter 

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.

We use cookies.

More >Close

We use cookies for your comfort. More info here. If you will not change your browser setting, we assume you are ok with it.