Polacy na zakupach – co kupujemy online?

Zakupy online stały się w Polsce zjawiskiem powszechnym. Najnowszy raport o polskim rynku e-commerce zdradza, jakie kategorie produktów najchętniej kupujemy przez internet.
Moda na modę
Z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że trzy kategorie produktów najchętniej kupowanych w sieci to: odzież, akcesoria i dodatki (72 proc. badanych deklaruje dokonanie zakupu z tej kategorii) oraz książki, płyty i filmy (68 proc.), a także telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM (56 proc.). Odzież i dodatki to również produkty najbardziej popularne wśród osób kupujących w zagranicznych serwisach internetowych. Miejsca w rankingu popularności ulegają przesunięciom, gdy przyglądamy im się przez pryzmat płci, wieku czy wykształcenia e-konsumentów.
─ Dla popularności zakupów odzieżowych w sieci kluczowe są trzy czynniki: cena, wygoda, asortyment ─ mówi dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego. ─ Nie bez znaczenia jest też wygoda dokonywania zakupów ─ każdego dnia, przez całą dobę, nie ruszając się sprzed komputera można przebierać w ofertach marek z całego świata, często niedostępnych w sklepach stacjonarnych w Polsce. Problem z brakiem możliwości przymierzenia i obejrzenia towaru rekompensuje się darmową dostawą i niejednokrotnie możliwością bezpłatnego zwrotu zakupionych produktów. Konsumenci kupujący w sieci mają gwarantowaną możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, niektóre e-sklepy z asortymentem odzieżowym oferują jednak nawet 100 dni na zwrot towarów. Tak więc bez większego ryzyka ubrania można zamówić, przymierzyć na spokojnie w domu, a następnie bez żadnych lub prawie żadnych konsekwencji odesłać, jeśli nie spełnią naszych oczekiwań ─ dodaje Tkaczyk.
Zakupy według stereotypu
Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po takie kategorie produktów jak odzież, akcesoria i dodatki, kosmetyki, biżuteria i obuwie. Częściej deklarują także zakupy zabawek i artykułów dziecięcych. Mężczyźni natomiast chętniej kupują online szeroko rozumiany sprzęt elektroniczny, oprogramowanie, samochody, artykuły dla kolekcjonerów oraz ubezpieczenia.
Kupujemy w każdym wieku
Respondenci w wieku 25–34 lat chętniej niż inni sięgają w internecie po odzież, książki i filmy czy elektronikę. Częściej niż pozostałe grupy wiekowe kupują też bilety do kina, kosmetyki, artykuły dziecięce. Rezerwowanie podróży online jest z kolei tak samo popularne wśród użytkowników w wieku 25─34 lat jak i wśród osób 50+ (po 54 proc.). Najstarsza grupa respondentów chętnie kupuje w sieci również sprzęt RTV/AGD (63 proc.).
─ Przy zakupach sprzętu AGD/RTV istotny jest efekt odwróconego ROPO czyli zakupu produktów w sieci po wcześniejszym obejrzeniu w sklepie stacjonarnym. W wyborze e-sklepu z elektroniką istotne są również usługi okołoproduktowe, takie jak gwarancja odbioru czy konfiguracja sprzętu – wyjaśnia Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. ─ Postępująca informatyzacja usług biletowych sprzyja wzrostowi zakupów i płatności online. Z kolei wzrost popularności szybkich przelewów będzie sprzyjać zakupom impulsowym i mikropłatnością. Polski rynek e-commerce ma wciąż wiele nisz dla ciekawych modeli zakupowych, które odpowiedzą na potrzeby wymagających e-konsumentów – dodaje Zieliński.
Rynek osób wykształconych
Wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazują na wyraźnie większe zainteresowanie osób z wyższym wykształceniem niemal wszystkimi kategoriami produktów dostępnych w internecie. Znacznie częściej niż inni kupują oni bilety do teatru/kina, sprzęt RTV/AGD oraz produkty farmaceutyczne. Częściej też dokonują rezerwacji podróży i wycieczek.
Więcej szczegółowych danych znaleźć można w pełnej wersji raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Komentarz:
Business Development Manager w firmie Gemius
Jako Business Development Manager pracuje nad integracją istniejących badań oraz rozwojem nowych usług. Z branżą mediów elektronicznych jest związany zawodowo od 15 lat. Z wykształcenia matematyk, z zamiłowania mediowiec. Pasjonuje się wpływem technologii na komunikację interpersonalną.
W firmie Gemius doradza klientom w doborze odpowiednich narzędzi, tak aby zmaksymalizować efektywność podejmowanych przez nich działań. Z sukcesem wdrożył nowy standard pomiaru skuteczności kampanii internetowych miarami demograficznymi (tj. GRP, zasięg, frekwencja). Zajmuje się również budową narzędzi do optymalizacji kosztów zakupów powierzchni reklamowanych w mediach zasięgowych. Wspiera integrację narzędzi site-centric i adservingu z wewnętrznymi narzędziami czołowych polskich banków i portali e-commerce.
Reprezentuje firmę Gemius podczas konferencji i spotkań branżowych dotyczących trendów na rynku reklamy online. Z firmą związany jest od 2000 roku.