Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2017-09-14 09:00

Polski rynek reklamowy wart ponad 7 mld zł, globalny ze wzrostem o 4 proc.

Polski rynek reklamowy wart ponad 7 mld zł, globalny ze wzrostem o 4 proc.

Według prognoz agencji Zenith w 2017 roku wydatki na reklamę w Polsce przekroczą kwotę 7 mld zł, na świecie będzie to poziom 558 mld dol. W obu wypadkach motorem wzrostów będzie segment cyfrowy, w Polsce wyniki pogarsza prasa drukowana i radio.

Według prognozy agencji mediowej Zenith wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w bieżącym roku o 2,1 proc. i wyniesie 7,05 mld zł. Z dwukrotnie większą dynamiką rośnie globalny rynek reklamowy, a jego siłą napędową są inwestycje w reklamę online. W 2017 roku internet zdetronizuje telewizję, stając się największym medium reklamowym na świecie. Podane obecnie przez Zenith prognozy są niższe od tych opublikowanych w marcu bieżącego roku zarówno w odniesieniu do polskiego, jak i globalnego rynku reklamowego.

Polska: Internet w górę, prasa i radio w dół

Według prognoz Zenith budżety na reklamę w telewizji wzrosną w bieżącym roku o 0,4 proc. To znaczne spowolnienie w stosunku do ubiegłego roku, które jest spowodowane głównie spadkami udziałów czterech największych stacji. Z najwyższą dynamiką rosną wydatki na reklamę w internecie. W tym roku będą wyższe od ubiegłorocznych o 11,8 proc. Według analityków rozwój technologii podnosi jakość, precyzję i efektywność działań reklamowych w internecie, a innowacje sprzętowe – lepsze wyświetlacze, szybszy sprzęt, dostępność urządzeń mobilnych – mają pozytywny wpływ także na ich odbiór przez konsumentów. Wyraźnie rośnie segment online wideo, w który chętnie inwestują najwięksi reklamodawcy. Z kolei firmy z sektora małego biznesu, po etapie samodzielnego realizowania kampanii reklamowych w Google’u i na Facebooku, odkrywają programmatic i zachęcone możliwościami precyzyjnego targetowania inwestują w kampanie w tym modelu coraz więcej środków. Analitycy Zenith podtrzymują prognozę spadku inwestycji w reklamę radiową o 2,5 proc. W ich opinii budżety na reklamę w radiu zredukowała nawet dominująca w tym medium branża handlowa. Podobnie postąpili reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej i finansowej. Cięcia budżetów nie wpływają jednak na zmianę pozycji radia w torcie reklamowym. Z udziałem ok. 7 proc. radio pozostaje trzecim co do wielkości medium. Na dwucyfrowym poziomie utrzymuje się dynamika spadkowa segmentu reklamy prasowej. Według prognozy Zenith wydatki na reklamę w dziennikach będą w tym roku niższe o 16,9 proc. Wydatki na reklamę w magazynach spadną natomiast o 14,5 proc. Największych redukcji budżetów na reklamę w magazynach dokonują firmy z sektora higiena i pielęgnacja, m.in. L’Oréal, Unilever oraz P&G. Największym reklamodawcą w magazynach pozostaje Aflofarm współpracujący z wydawnictwem Bauer. W prasie codziennej wysokie spadki wynikają m.in. z ograniczenia wydatków spółek Skarbu Państwa. O 1,1 proc. zmniejszą się tegoroczne budżety na reklamę zewnętrzną. W I połowie 2017 roku największych cięć dokonały Orange Polska oraz firmy z branży handlowej, m.in. Euro RTV AGD oraz Carrefour. Zgodnie z raportem Zenith rosnąca widownia w kinach przekłada się na zainteresowanie reklamodawców, dużo wyższe są np. inwestycje branży samochodowej. Według prognozy Zenith budżety na reklamę kinową wzrosną w tym roku o 3,8 proc.

Świat: Digital ponad telewizją

Zenith szacuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną w tym roku o 4 proc. i wyniosą 558 mld dol. To prognoza niższa o 0,2 pkt proc. wobec opublikowanej w czerwcu. Korekta wynika z niewielkiego obniżenia prognoz dla rynków Europy Zachodniej, Azji Pacyficznej i Ameryki Łacińskiej. Jednocześnie jednak podwyższone zostały prognozy dla regionu Ameryki Północnej oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Według analityków Zenith w 2018 r. dzięki zwiększonej aktywności reklamodawców związanej z olimpiadą zimową w Pjongczangu, mundialem w Rosji i wyborami uzupełniającymi w USA globalny rynek reklamowy odnotuje wzrost na poziomie 4,2 proc. Zenith przewiduje, że w bieżącym roku globalne wydatki na reklamę online przewyższą nakłady na reklamę w telewizji. Tym samym internet stanie się największym na świecie medium reklamowym, z udziałem na poziomie 37,2 proc. Analitycy dostrzegają, że w miarę jak rynek reklamy internetowej dojrzewa, dynamika jego wzrostu spowalnia, choć internet nadal pozostaje najszybciej rosnącym medium. Według prognozy do 2019 roku globalne wydatki na reklamę w internecie będą rosły średnio o 12 proc. rocznie, a w 2019 r. ich wartość będzie stanowiła 42,2 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach. Zgodnie z oceną Zenith reklamy w kanałach społecznościowych, online wideo i reklama natywna to formaty reklamowe, które napędzają wzrost globalnego rynku reklamowego. Dzięki nim między 2016 a 2019 r. cały segment reklamy display, obejmujący również „tradycyjne” bannery, będzie rósł o 14 proc. rocznie. W tym czasie łączne wydatki na display wzrosną z 84 mld dol. do 126 mld dol., stanowiąc 64 proc. kwoty, o jaką wzrosną globalne wydatki reklamowe. Do 2019 roku wydatki na reklamę display będą stanowiły 50,4 proc. wszystkich wydatków na reklamę online, po raz pierwszy przekraczając granicę 50 proc. Największy udział w tym wzroście mają media społecznościowe (wydatki na reklamę w social mediach będą rosły o 20 proc. rocznie do 2019 r.) i online wideo (wzrost o 21 proc. rocznie). W raporcie Zenith przypomina, że reklama w wyszukiwarkach była największym segmentem reklamy online do 2015 roku, kiedy ustąpiła miejsca displayowi. W ostatnim czasie większość wzrostów w tym segmencie wynika z innowacji w mobilnych wyszukiwarkach i wyszukiwaniu opartym na lokalizacji, natomiast w przyszłości wzrost będzie wynikać z dostosowania reklam w wyszukiwarce do aktywowanych głosem asystentów osobistych takich jak Siri czy Alexa. W 2016 r. globalne wydatki na reklamę w wyszukiwarkach wyniosły 78 mld dol. Według prognozy Zenith teraz będą rosły o 10 proc. rocznie do 2019 roku − wtedy ich wartość sięgnie kwoty 103 mld dol. Tym samym dynamika wzrostu tego segmentu będzie niższa od tej, z jaką będzie rósł globalny rynek reklamy internetowej.

Artykuł pochodzi z serwisu Wirtualnemedia.pl.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

raport

Branża

media, reklama

Kraj

Rosja, Polska