Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2013-03-21 23:00

Rozrywki w internecie dostarczają filmy

Sieć pełna jest sztuki, a strony o filmach, serialach i kinie cieszą się szczególnym zainteresowaniem polskich internautów. Największym wśród kobiet, osób młodych i z wykształceniem średnim. Kto i jaką sztuką interesuje się w przestrzeni wirtualnej?

Gemius przeanalizował strony z podkategorii „filmy, seriale, kino”, „muzyka”, „kultura i literatura” oraz „fotografia i grafika”. Okazuje się, że największą popularnością wśród analizowanych stron cieszą się witryny z podkategorii „filmy, seriale, kino”. W styczniu 2013 roku odwiedziło je blisko 12,5 mln osób, czyli ponad 64 proc. internautów. Niespełna 10 mln, czyli połowa użytkowników sieci, skorzystała ze stron poświęconych muzyce, podczas gdy 24 proc. odwiedziło witryny o kulturze i literaturze. Mniej, bo niecałe 10 proc., zajrzało na strony z podkategorii „fotografia i grafika”.

Internet staje się najlepszym sposobem dotarcia do ambitnych treści, które dotychczas były zarezerwowane dla koneserów teatru i entuzjastów koncertów symfonicznych. Tymczasem okazuje się, że więcej ludzi ogląda w sieci przedstawienia operowe niż uczestniczy w nich na żywo – mówi Garapich.

Zdaniem Andrzeja Garapicha, prezesa Polskich Badań Internetu, dzisiejszy internet to nie tylko płytkie treści popkulturowe, jak występy Justina Bibera i Doroty Rabczewskiej, ale także dostęp do kultury pisanej przez duże „K”. – Internet staje się najlepszym sposobem dotarcia do ambitnych treści, które dotychczas były zarezerwowane dla koneserów teatru i entuzjastów koncertów symfonicznych. Tymczasem okazuje się, że więcej ludzi ogląda w sieci przedstawienia operowe niż uczestniczy w nich na żywo – mówi Garapich.

Z analiz wynika, że w styczniu 2013 roku witryny poświęcone kulturze odwiedziło więcej kobiet niż mężczyzn. Ich przewaga była wyraźna na stronach poświęconych kulturze i literaturze (60 proc.). Było ich więcej także na witrynach z podkategorii „filmy, seriale, kino” (53 proc.), „muzyka” (52 proc.), a także portalach z fotografią i grafiką (52 proc.). Okazuje się także, że ponad połowa osób na stronach z omawianych podkategorii to ludzie młodzi – w wieku 15-34 lata. Jest ich prawie dwu i pół raza więcej niż osób powyżej 45 roku życia i trzy razy więcej niż badanych Polaków w wieku 35-44 lata.

– Wyniki badania potwierdzają aktualne trendy dotyczące sposobu korzystania z informacji oraz zasobów oferowanych przez internet – komentuje dr Tomasz Ferenc z Katedry Socjologii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. – Filmy, kino oraz seriale to aktualnie najpopularniejsze formy rozrywki, bezpośrednio dostępne dla wszystkich internautów. Nie jest także zaskoczeniem młody wiek osób poszukujących kultury w sieci, ponieważ to ci internauci stanowią najsilniejszą grupę użytkowników tego medium. Ciekawą tendencją jest natomiast przewaga kobiet wśród osób odwiedzających strony poświęcone sztuce – zaznacza socjolog.

Najliczniejszą grupą zainteresowaną sztuką w sieci są osoby z wykształceniem średnim. To one stanowią ponad 37 proc. widowni witryn z podkategorii „filmy, seriale, kino” oraz „kultura i literatura”, a także ponad 36 proc. odbiorców stron poświęconych fotografii i grafice oraz muzyce. Internauci z dyplomem studiów wyższych tworzą z kolei ponad 25 proc. widowni omawianych witryn.

Ponad 70 proc. odwiedzających strony z podkategorii „filmy, seriale, kino”, „muzyka”, „kultura i literatura” oraz „fotografia i grafika” korzysta z internetu codziennie.

Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają użytkownicy sieci – Megapanel PBI/Gemius. Badanie jest realizowane metodą panelową na reprezentatywnej próbie kilkunastu tysięcy internautów, obejmuje kilka tysięcy polskich stron www i stanowi standard pomiaru aktywności w przestrzeni wirtualnej. Więcej o metodologii można przeczytać tutaj.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

media, rozrywka

Kraj

Polska