Rozwój reklamy mobilnej jeszcze przed nami
Coraz więcej polskich firm decyduje się na emisję reklam na ekranach smartfonów i tabletów, ale Polska wciąż w ogonie krajów regionu – wynika z badania Gemiusa dotyczącego działań reklamowych prowadzonych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Sprawdzono udział reklamy mobilnej w rynku reklamy online w 2012 roku. Okazało się, że w czwartym kwartale na ekranach urządzeń przenośnych zostało wyświetlonych średnio 3 proc. emisji reklam internetowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Natomiast najwięcej reklam na smartfony i tablety, w stosunku do wszystkich kampanii reklamowych online, wyświetlono na Litwie (4,60 proc.), w Serbii (4,50 proc.) i na Węgrzech (3,80 proc.). W Polsce było to 1,60 proc.
– Mimo, że polski rynek reklamy mobilnej wciąż znajduje się poniżej średniej w regionie, mamy powody do zadowolenia – komentuje Michał Włodarczyk, ekspert Gemiusa. – Dwuipółkrotny wzrost udziału emisji reklam na urządzenia przenośne w ogólnej liczbie kampanii internetowych, który nastąpił na przestrzeni roku, pokazuje, że tempo zmian jest ogromne – podkreśla.
Kroczymy podobną ścieżką co najbardziej zaawansowane kraje kilka lat temu. Reklamę mobilną czekają lata dynamicznego rozwoju, wynikającego zarówno z rosnącej penetracji urządzeń mobilnych, jak i potencjału drzemiącego w tym segmencie rynku wyrażonym na przykład możliwościami geolokalizacji – komentuje prof. Grzegorz Mazurek.
Ekspert zwraca uwagę, że urządzenia mobilne są coraz częściej wykorzystywane w reklamie ze względu na unikalne technologie i funkcjonalności, które oferują, tj. GPS/BTS, NFC, dedykowane aplikacje interaktywne, aplikacje rozpoznające dźwięk (np. Shazam) czy obraz (np. QR-code Reader). – A to otwiera zupełnie nowe możliwości targetowania i dostarczania przekazu reklamowego – uważa Włodarczyk.
Jego zdaniem, rosnące zainteresowanie reklamą mobilną jest również odbiciem ogólnorynkowych tendencji w sektorze mobile, które pokazują, że posiadacze urządzeń przenośnych coraz intensywniej korzystają z internetu.
Natomiast prof. Grzegorz Mazurek, opiekun studiów magisterskich z zarządzania e-biznesem w Akademii Leona Koźmińskiego, podsumowuje: – Kroczymy podobną ścieżką co najbardziej zaawansowane kraje kilka lat temu. Reklamę mobilną czekają lata dynamicznego rozwoju, wynikającego zarówno z rosnącej penetracji urządzeń mobilnych, jak i potencjału drzemiącego w tym segmencie rynku wyrażonym na przykład możliwościami geolokalizacji – komentuje.
Analizie poddano internetowe kampanie reklamowe monitorowane przez Gemiusa w krajach Europy Środkowo-Wschodniej tj.: Bułgarii, Chorwacji, Czechach, na Litwie, Łotwie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, na Ukrainie oraz na Węgrzech.
Dane pochodzą z raportu AdMonitor, kompleksowego opracowania na temat najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej. Raport bazuje na badaniach skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusDirectEffect) oraz danych pochodzących z narzędzia służącego do kompleksowego zarządzania powierzchnią reklamową z (AdOcean). Raport obejmujący 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej jest przygotowywany w cyklach półrocznych od 2011 roku.
Komentarz:
Dyrektor sprzedaży
W Gemiusie zajmuje stanowisko dyrektora sprzedaży. Zarządza zespołami doradzającymi największym polskim wydawcom, reklamodawcom, sieciom reklamowym oraz firmom z branży e-commerce we wszystkich aspektach ich internetowej działalności.
W latach 2015-2017 pełnił funkcję Head of Publishers, Ad networks, E-commerce & Advertisers Teams. W 2014 pracował jako Head of Publishers & Ad networks Team a w 2012-2013 roku na stanowisku Key Account Managera. Wcześniej przez dwa lata zdobywał wiedzę w zakresie reklamy internetowej w AdOcean, firmie rozwijającej narzędzia adserverowe umożliwiające zarządzanie emisją reklam w internecie.
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem