Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2016-01-04 09:45

Social media: podsumowanie roku 2015 – Dominik Wieprzowski

Dominik Wieprzowski, analityk biznesowy w firmie Gemius

Jakie zmiany w social mediach przyniósł 2015 rok? Odpowiada Dominik Wieprzowski, analityk biznesowy firmy Gemius.

Wydarzenie roku

Jeśli rozpoczynać, to rozpoczynać od kontrowersji. Pomimo wszystkich ważnych wydarzeń, jakie miały miejsce w branży Social Media w 2015 roku, na tytuł wydarzenia roku zasługuje otoczka trzęsienia ziemi w Nepalu. Pomimo licznych narzekań, funkcjonalność, którą wprowadził Facebook, pokazała, że sieci społecznościowe mogą okazać się w przyszłości niesamowicie istotne w przypadku ratowania ludzkiego życia. Pomimo tragicznego wymiaru tego wydarzenia warto wspomnieć, że testy na masową skalę to jeden z pierwszych kroków do zapewnienia mediom społecznościowych dodatkowej siły. Tym razem już nie tylko jako narzędzia do promowania społecznych interakcji, ale także do wykorzystania w celu ochrony tego życia. Pewnym jest, że społeczeństwo musi jeszcze przyswoić istnienie nowych możliwości, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczne niedojrzałe zachowania użytkowników, zanim ta opcja dotrze do swojego pełnego potencjału.

Sukces roku

Pinterest. O ile w Polsce nie jest jeszcze medium, które zdobyło szczyt swojej popularności, o tyle za granicą trend wzrostu Pinteresta jest niezmienny i serwis zyskuje coraz większą siłę przebicia w mediach głównego nurtu. Pomimo prostej idei, Pinterest jest jednym z tworów, które niesamowicie skutecznie wdzierają się do umysłów konsumentów przekazów w social media.

Porażka roku

Działania podczas kampanii prezydenckich na serwisie Wykop.pl. Niestety, jako bierny obserwator wydarzeń byłem zdziwiony z jednej strony poziomem niezrozumienia mechaniki i specyfiki funkcjonowania tegoż portalu przez kandydatów/komitety udzielających się tam, z drugiej – poziomem niektórych użytkowników. Rozumiem, że w każdej grupie znajdą się osoby, których kultura wypowiedzi pozostawia wiele do życzenia, ale nie rozumiem, dlaczego w sytuacji, w której istniała możliwość, aby z konkretnych kandydatów wyciągnąć esencję ich programu, spróbować zrozumieć istotę człowieka, który zazwyczaj skrywa się za hasłami płynącymi z billboardów, nie skorzystano z tej możliwości. Zamiast tego stosowano pytania opresyjne, na które nie istniała dobra odpowiedź.

Człowiek Roku

Blogerki modowe. Pomimo, że nie jestem „grupą docelową” i stosuję wszelkie możliwe filtry, które mają mnie uchronić przed niechcianymi wiadomościami zaprzątającymi moją uwagę, nie jestem w stanie w stu procentach uodpornić się na informacje o kolejnych polskich blogerkach modowych. Szczerze mówiąc, muszę to uznać za ich wielki sukces – przebijają się już nie tylko w mediach internetowych, ale zaczynają się głęboko zakorzeniać w naszej, szeroko pojętej, kulturze masowej. O ile nie odpowiada mi niesiony przez nie przekaz, o tyle gratuluję im osiągniętego sukcesu w promowaniu się w social media, co bezpośrednio przełożyło się na popularność także wśród zwykłych i szarych ludzi.

Trend roku

Skracanie wszystkiego.

Prognoza na rok 2016

Jeszcze większy wzrost znaczenia wideo – to naczelny trend, który będzie utrzymywał się nie tylko w social media, ale także w całym internecie. Już teraz vlogerzy, streamerzy i inne osoby tego pokroju zdobywają popularność, którą mogą konkurować z celebrytami. Sytuacja ta będzie się tylko pogłębiać. O ile w przypadku zwykłych interakcji społecznych nie przewiduję przestawienia się na formę wideo, o tyle osoby, które chcą zaistnieć w SM, w coraz większym stopniu będą potrzebowały dobrego zapoznania się z możliwościami formatu wideo.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Autor:

Dominik Wieprzowski

analityk biznesowy w firmie Gemius

Specjalizuje się w dziedzinie statystycznej analizy zachowań użytkowników oraz personalizacji treści. Ma na swoim zawodowym koncie udział w budowie kilku tematycznych portali internetowych. Od lat związany z Gemiusem na rynku polskim i tureckim, gdzie wspiera klientów od strony analitycznej, metodologicznej i konsultingowej

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem