Spoty farmaceutyków w ukraińskiej sieci

Spoty preparatów na grypę i przeziębienie były w ukraińskim internecie wyświetlane dużo częściej niż reklamy innych farmaceutyków. W lutym były odtwarzane 15,3 mln razy. Z danych firmy Gemius wynika jednak, że w styczniu wyemitowano ich mniej – podobnie jak wszystkich pozostałych reklam preparatów farmaceutycznych.
Gemius przeanalizował sześć kategorii farmaceutyków, których spoty najczęściej wyświetlały się ukraińskim internautom: preparaty na przeziębienie i grypę, specyfiki wspomagające trawienie, preparaty antynikotynowe, witaminy, środki przeciwbólowe oraz preparaty na potencję i choroby dróg moczowych. Analiza firmy Gemius uwzględnia dane z miesięcy listopad 2016 – luty 2017 roku, zebrane wśród internautów w wieku 14-69 lat korzystających z komputerów osobistych i laptopów.
Reklama mówi: walcz z kichaniem i gorączką
Spoty preparatów przeciw przeziębieniu w każdym z badanych miesięcy wyprzedzały inne reklamy farmaceutyczne, osiągając w lutym rekordową liczbę 15,3 mln wyświetleń (źródło: gemiusAdReal). Jednak nawet najsłabszy wynik tej kategorii preparatów w badanym okresie (6,2 mln w styczniu) wciąż był wyraźnie lepszy od osiągnięć reklam pozostałych farmaceutyków. Analogiczna sytuacja w analizowanym okresie miała miejsce w Rosji ─ tam także spoty leków na przeziębienie wyraźnie zdominowały pozostałe kategorie farmaceutyków i również w styczniu widoczny był znaczący (o 34,9 proc.) spadek liczby wyświetleń w stosunku do listopada.
Preparaty przeciwbólowe w dół
Liczba wyświetleń reklam wideo promujących medykamenty pomagające w walce z bólem malała z miesiąca na miesiąc. W listopadzie była zbliżona do wyniku spotów przeciw przeziębieniu i wynosiła 8,1 mln. W grudniu reklamy preparatów przeciwbólowych wyświetliły się 4,9 mln razy, a do lutego liczba ich wyświetleń spadła do 2,5 mln miesięcznie. Ta tendencja sprawiała, że w ostatnim analizowanym miesiącu więcej emisji miały spoty preparatów wspomagających trawienie (2,9 mln).
Zmienne losy witamin
W przypadku kreacji preparatów na trawienie obserwujemy naprzemienne wzrosty i spadki liczby wyświetleń. Nieregularności wykazują również wyniki dla pozostałych trzech kategorii reklam farmaceutyków. Oglądalność spotów witamin najpierw spadła, by w ostatnim analizowanym okresie pójść w górę. Preparaty na potencję i dolegliwości dróg moczowych w styczniu i lutym nie pojawiły się w zestawieniu, a reklamy środków pomagających rzucić palenie pojawiają się w zestawieniu dopiero w lutym. Mimo wspomnianych różnic można zauważyć, że miesiącem, w którym ukraińskim internautom wyświetlało się mniej reklam preparatów farmaceutycznych, był styczeń – niezależnie od rodzaju promowanego specyfiku.