Ukraina: 56 proc. reklam online emitowanych w polu widzenia użytkownika

W październiku ukraińskiemu internaucie wyświetlono ponad 550 emisji reklam na komputerach osobistych i laptopach. Ogółem w ukraińskiej sieci wyemitowano ponad 10 mld reklam, z czego 56 proc. znalazło się w polu widzenia użytkowników i były tam widoczne średnio przez 13,39 sekundy. Skuteczność różnych formatów reklamowych porównuje najnowsza analiza Gemiusa.
Viewability, czyli widoczność reklamy, to jeden z kluczowych parametrów określających efektywność reklam online. Dwa najpopularniejsze wskaźniki do mierzenia viewability to viewability rate, czyli odsetek odsłon kreacji reklamowych, który został wyświetlony użytkownikowi w oknie przeglądarki, oraz viewability time, czyli średni czas, przez jaki pozostawała ona dla niego widoczna. Gemius sprawdził, jak te wskaźniki kształtują się dla takich rodzajów reklam jak wideo, display oraz tekstowych. Przeanalizował także, jakie parametry viewability osiągały kreacje emitowane w mediach społecznościowych (social) oraz na pozostałych stronach WWW (standard), a także jak długo internauci korzystający z komputerów osobistych i laptopów mieli z nimi kontakt.
Grafiki wyświetlane najdłużej
Reklamy display w ukraińskiej sieci wiodą prym wśród wszystkich formatów pod względem czasu pozostawania w polu widzenia internautów (viewability time), który w ich przypadku wynosi średnio 14,12 sekundy. Dla reklam graficznych wyświetlonych w mediach społecznościowych wskaźnik ten wynosi 14,88 sekundy, a dla reklam display wyemitowanych na pozostałych stronach WWW – 14,06 sekundy. Z danych o viewability rate wynika, że dwie trzecie (66 proc.) reklam display wyemitowanych w mediach społecznościowych zostało wyświetlonych w polu widzenia użytkownika, a na pozostałych stronach internetowych była to ponad połowa emisji – 56 proc.
Wideo najlepiej widoczne
Reklama wideo zdecydowanie wyróżnia się na tle innych formatów pod względem udziału emisji wyświetlonych w polu widzenia użytkowników – aż 74 proc. Dla reklam wideo emitowanych w mediach społecznościowych viewability rate wyniosło 84 proc., a na innych stronach WWW – 73 proc. Średni czas kontaktu z reklamami wideo to 12,75 sekundy. W mediach społecznościowych było to 11,21 sekundy, a na pozostałych stronach internetowych – 12,88 sekundy.
Tekst mocny w socialu
Mimo że ogółem 48 proc. odsłon reklam tekstowych było w polu widzenia internauty, a czas wyświetlania (9,79 sekundy) był niższy niż pozostałych formatów, to w kategorii reklam wyemitowanych w mediach społecznościowych mają one nieco wyższy wskaźnik widoczności niż reklamy graficzne (68 proc. dla reklam tekstowych w porównaniu z 66 proc. dla reklam graficznych) i dłuższy czas pozostawania w polu widzenia internautów niż reklamy wideo (11,54 sekundy dla reklam tekstowych, 11,21 sekundy dla reklam wideo). Dla reklam wyświetlonych na pozostałych stronach WWW wskaźniki te wynoszą odpowiednio 47 proc. i 10,53 sekundy.
Przy ocenie viewability Gemius korzysta ze standardu IAB, według którego za widziane reklamy display uznaje te, których 50 proc. pikseli znajduje się w polu widzenia przez dłużej niż 1 s. Z kolei w przypadku reklamy wideo 50 proc. pikseli musi się znajdować w polu widzenia przez minimum 2 s odtwarzania filmu reklamowego.
Firma Gemius poddała analizie dane z października 2017 roku zebrane wśród ukraińskich internautów w wieku 14-69 lat korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów.
Rodzaj treści
Analiza & infografikaKraj
Ukraina