Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-09-30 22:00

Ulubione strony rosyjskich internautów

Google, Facebook, YouTube, Onet i Allegro to najpopularniejsze strony WWW wśród polskich internautów. A co przeglądają użytkownicy sieci w Rosji? Odpowiedź na to pytanie ma firma Gemius.

W Rosji niepodzielnie króluje wyszukiwarka Yandex, z której korzysta ośmiu na dziesięciu użytkowników runetu (57,1 mln). Zainteresowaniem podobnej liczby internautów cieszy się rosyjska wyszukiwarka, którą można znaleźć pod adresem Mail.ru (56,3 mln). Rok temu także obie te wyszukiwarki odwiedzało ponad 80 proc. użytkowników runetu (odpowiednio 52,1 mln i 50,1 mln). Jednak na znaczeniu zyskuje też amerykański konkurent, który cieszy się największym wzrostem popularności wśród. O ile jeszcze w czerwcu 2013 roku z wyszukiwarki Google korzystało pięciu na dziesięciu Rosjan podłączonych do sieci (34,5 mln), to obecnie już niemal siedmiu na dziesięciu (46,5 mln).

Sytuację tę wyjaśnia Jadwiga Rogoża, analityczka z Ośrodka Studiów Wschodnich specjalizująca się w polityce rosyjskiej: – Przez lata rosyjscy internauci wybierali rodzime portale i serwisy, gdyż prezentowały one wysoki poziom technologiczny i były dostosowane do potrzeb oraz zainteresowań użytkowników sieci w Rosji – komentuje. – Jednak presja władz na rosyjski Internet dotyczy także najpopularniejszych portali. Neutralne VKontakte zostało przejęte przez lojalne wobec władz podmioty, a jego twórca Paweł Durow został zwolniony z posady dyrektora generalnego. Ponadto wymuszono zmianę algorytmów wyszukiwarki Yandex, a także dymisję jej szefa i założyciela Arkadija Wołoża. To upolitycznienie sieci może skłaniać część „świadomych” internautów do wyboru serwisów niepodlegających cenzurze – zaznacza Jadwiga Rogoża..

Rosyjskojęzyczna społeczność kontaktuje się w swoim gronie

Odwrotna sytuacja występuje przy porównaniu liczby osób odwiedzających portale społecznościowe, które znalazły się w zestawieniu. Podczas gdy amerykański Facebook ma już stałą grupę lojalnych użytkowników (20 mln), wyraźnie rośnie zainteresowanie podobnym do niego rosyjskim serwisem VKontakte. Korzysta z niego siedmiu na dziesięciu rosyjskich internautów (49,7 mln).

– Jego duża popularność wynika być może z tego, że portal ten nie przestrzegał prawa związanego z ochroną własności intelektualnej i umożliwiał praktycznie nieograniczoną wymianę plików muzycznych i filmowych – mówi Jadwiga Rogoża.

Oprócz serwisu VKontakte zainteresowaniem cieszy się również odpowiednik polskiego portalu Nk.pl – Odnoklassniki. Korzysta z niego ponad połowa Rosjan podłączonych do sieci (37,8 mln).

Rośnie zainteresowanie serwisem YouTube

Serwis YouTube jest używany powszechnie przez internautów poszukujących materiałów audiowizualnych. Zdobywa on także coraz większą popularność wśród użytkowników sieci z Rosji. Obecnie odwiedza go ponad połowa z nich (37,9 mln).

Do najpopularniejszych stron runetu zaliczają się także: Wikipedia.org (24,7 mln), portal aukcyjny Avito.ru (22,8 mln) oraz platforma oferująca bezpłatny hosting stron internetowych Ucoz.ru (20,4 mln). Każda z tych stron WWW cieszy się zainteresowaniem co trzeciego rosyjskiego użytkownika sieci.

Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w ponad 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci, zarówno stron WWW, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

media

Kraj

Rosja