Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-04-17 22:00

Zakupy spożywcze w sieci robi co czwarty internauta

To niemal dwa razy więcej niż przed rokiem i trzy razy więcej niż dwa lata temu. Średnio miesięcznie polscy internauci płacą za zakupy spożywcze w sieci 70 zł – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska.

Jak wynika z najnowszych badań polskiego rynku e-commerce, zakupy spożywcze w sieci robi 24 proc. internautów. Więcej kobiet (26 proc.) niż mężczyzn (23 proc.). Najczęściej są to internauci z wykształceniem wyższym (29 proc.), którzy postrzegają swoją sytuację materialną jako co najmniej średnią (49 proc.).

E-sklepy spożywcze mają ogromny potencjał i powinny dążyć do poziomu tych kategorii produktów, które są obecnie najczęściej kupowane, czyli odzieży, książek, płyt i filmów oraz sprzętu RTV i AGD – uważa Michał Kot.

– Jeszcze dwa lata temu doświadczenie z zakupami spożywczymi w sieci deklarowało 8 proc. internautów, a rok temu 13 proc. W tym roku co czwarty internauta przyznał, że kupując żywność korzysta z e-sklepów, a co trzeci zamierza to zrobić w przyszłości – mówi Mateusz Gordon, ekspert od e-commerce firmy Gemius. – To z jednej strony szansa dla polskich e-przedsiębiorców, sprzedających żywność przez internet, ale też nie lada wyzwanie. Przewagę konkurencyjną mają szansę zyskać ci, którzy będą bacznie śledzić ruchy konkurencji, porównywać się do niej, ale też dostosowywać strony www do potrzeb e-klientów – uważa Gordon.

Trzy najczęściej wymieniane spontanicznie przez badanych marki sklepów spożywczych to alma24.pl (17 proc.), etesco.pl (16 proc.) i e-piotripawel.pl (1 proc.). Wiedzę o produktach spożywczych dostępnych w sieci badani czerpią od rodziny, znajomych i przyjaciół (85 proc. internautów), z wyszukiwarki Google (83 proc.) oraz stron sklepów internetowych (78 proc).

– Niezwykle ważnym czynnikiem mogącym zarówno zachęcić, jak i zniechęcić internautów do robienia zakupów spożywczych online są opinie już doświadczonych w tym procesie użytkowników – komentuje Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej. – Dlatego ci e-przedsiębiorcy, którzy chcą odnieść sukces, powinni przyłożyć dużą wagę do jakości obsługi e-klientów. Internauci chcą mieć jasną informację, kiedy nastąpi dostawa, czy sklep zapewnia im najlepsze i najświeższe produkty, co mają zrobić, gdy jakiegoś produktu zabraknie – podaje przykłady Staniszewska.

Badanie dostarcza również informacji o tym, ile miesięczne polscy internauci wydają na produkty spożywcze w sieci. Okazuje się, że średnio 70 zł., przy czym mężczyźni wydają 93 zł., a panie 52 zł.

– Jest o co walczyć – zauważa Michał Kot, dyrektor ds. badań w Interaktywnym Instytucie Badań Rynkowych (IIBR). – E-sklepy spożywcze mają ogromny potencjał i powinny dążyć do poziomu tych kategorii produktów, które są obecnie najczęściej kupowane, czyli odzieży, książek, płyt i filmów oraz sprzętu RTV i AGD – uważa ekspert.

Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badanie zostało zrealizowane przy pomocy ankiet CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na grupie 1500 internautów powyżej 15 roku życia. Dane zebrano między 26 lutego a 7 marca 2014 roku.

Wyniki pochodzą z raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”, który już niebawem zostanie opublikowany na stronach: www.gemius.pl i www.ecommercepolska.pl.

Pobierz raport w formacie pdf

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

raport

Branża

handel

Kraj

Polska

Komentarz:

Mateusz Gordon

ekspert od e-commerce firmy Gemius

International e-Business Segment Director w firmie Gemius. Specjalizuje się w tematyce handlu elektronicznego. Posiada wiedzę na temat zachowań, potrzeb oraz zainteresowań e-konsumentów. Doradza klientom, jak wykorzystać badania jakościowe i ilościowe w procesie efektywnego zarządzania biznesem w sieci.

Z Gemiusem jest związany od marca 2012 roku. Prowadzi także działalność doradczą z zakresu sprzedaży, marketingu oraz szeroko pojętego e-commerce. Doświadczenie zdobywał w pracy dla FM Logistic Polska, Unilever i L'Oréal. Pracował również w firmie mLife, start-up’ie działającym na styku branży internetowej i telekomunikacyjnej, gdzie pełnił funkcję dyrektora marketingu.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz „European Business Course", rocznego programu managerskiego firmy Philips.

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem