Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2014-03-30 22:00

Czy YouTube’owi rośnie konkurencja?

W Polsce i na Węgrzech z YouTube’a korzysta już ponad 70 proc. internautów. Mimo to są rynki, na których serwis wideo odnotował spadki w ruchu na stronie www z komputerów stacjonarnych. Co za tym stoi – wzrost ruchu mobilnego w sieci czy klony YouTube’a?

Gemius prowadzi badania Internetu w ponad 30 krajach w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. W 17 z nich – na Białorusi, w Danii, Polsce, Rumunii, Rosji, na Ukrainie, Węgrzech oraz w Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Jordanie, Iraku, Kuwejcie, Libanie, Maroko, Syrii, Turcji i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – mierzy także popularność YouTube’a wśród tamtejszych internautów.

Z zebranych danych wynika, że z pośród badanych przez Gemius krajów serwis youtube.com największą popularnością cieszy się na Węgrzech (w grudniu 2013 roku serwis odwidziało aż 73 proc. internautów). Na drugim miejscu uplasowali się polscy użytkownicy Internetu – siedmiu na dziesięciu internautów z Polski odwiedziło stronę www.youtube.com. Trzecie miejsce pod względem popularności YouTube’a zajęli internauci tureccy (69 proc. internautów w grudniu 2013). Z kolei najmniejszą popularnością wśród analizowanych krajów YouTube cieszy się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (51 proc.), na Ukrainie (46 proc.) i Białorusi (41 proc.).

Kondycja YouTube’a?

Mimo dynamicznych wzrostów popularności, którym YouTube cieszył się w latach 2010 i 2011, od 2012 roku trend ten zauważalnie wyhamował. Co więcej, pod koniec 2013 roku, w Danii i na Węgrzech liczba internautów wchodzących na ten serwis zmniejszyła się. W grudniu 2012 roku odwiedzało go 3,66 mln internautów (76 proc.). Rok później już tylko 3,55 mln (73 proc.). W Danii był to już natomiast drugi z rzędu rok spadku popularności serwisu. W grudniu 2011 roku YouTube.com odwiedzało ok. 2,22 mln duńskich internautów (56 proc.). W 2013 roku było ich już tylko ok. 2,13 mln (53 proc.).

– Wyjaśnieniem tego trendu jest z pewnością dynamiczny rozwój rynku mobilnego. Obserwujemy transfer ruchu z tradycyjnych komputerów na tablety i smartfony. Użytkownicy coraz częściej wykorzystują YouTube’a za pomocą aplikacji mobilnych – tłumaczy Michał Kot, research director w IIBR.

Jego zdaniem drugim powodem mogą być powstające klony YouTube’a, czyli różne serwisy tematyczne oferujące podobne usługi, np. specjalne kanały kulinarne czy modowe tworzone przez vlogerów. – Dlatego samo przygotowanie aplikacji mobilnych może nie wystarczyć YouTube’owi do tego, aby w najbliższych latach utrzymać zdobytą popularność i może on wyhamować także w innych krajach – dodaje ekspert.

YouTube to domena młodych

W większości krajów objętych badaniem przynajmniej połowę użytkowników YouTube’a stanowią osoby do 34 roku życia. Prym wiodą tu kraje arabskie, a rekordzistą jest Jordania, gdzie 80 proc. wszystkich użytkowników serwisu to osoby z tej grupy wiekowej Niedaleko za Jordańczykami znajdują się Irakijczycy (ok. 79 proc.) oraz Syryjczycy (77 proc.). Wyniki w Europie są niewiele niższe. Więcej niż 7 na 10 internautów wchodzących na adres youtube.com w Turcji to właśnie osoby w przedziale wiekowym do 34 roku życia. Na drugim miejscu uplasowała się Białoruś z wynikiem 66 proc., a dalej Polska, w której więcej niż 6 na 10 internautów wpisujących w przeglądarkę adres serwisu to osoby poniżej 34 roku życia.

Na tym tle wybija się Dania i Węgry. O ile jednak na Węgrzech popularność YouTube’a rozkłada się prawie po równo między internautów do 34 roku życia (51 proc.) i powyżej (49 proc.), o tyle w Danii wynik jest istotnie wyższy w starszej grupie wiekowej. Więcej niż 3 na 5 duńskich internautów wpisujących w przeglądarkę adres youtube.com ma ponad 34 lata, a prawie 25 proc. wszystkich wchodzących stanowią osoby w wieku powyżej 55 roku życia. W przypadku innych krajów objętych badaniem grupa ta stanowi zwykle 10 proc. lub mniej (12 proc. na Węgrzech). Swój wynik Dania może zawdzięczać równie wyjątkowo dużej populacji internautów właśnie w tym wieku. Mimo dwóch wyjątków – Danii i Węgier – w przypadku większości krajów objętych badaniem, YouTube to domena młodych internautów.

Michał Kot twierdzi, że niewielki udział starszych internautów wśród użytkowników YouTube’a może wynikać z wizerunku serwisu: – YouTube pomimo zmiany profilu i stałego poszerzania swojej oferty cały czas postrzegany może być jako kanał rozrywkowy adresowany do ludzi młodych przez co osoby po 55 roku życia sądzą, że nie ma tam dla nich interesujących i wartościowych treści – uważa Kot.

… i mężczyzn

Charakterystyczne jest też, że w większości badanych krajów na stronę youtube.com wchodzi więcej mężczyzn niż kobiet. Przewaga ta waha się od 2 proc. (Węgry) do nawet 44 proc. (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Do wyjątków należy natomiast Ukraina i Rosja, gdzie serwis odwiedza prawie tyle samo internautów obojga płci, oraz Polska, gdzie obserwujemy lekką przewagę kobiet (51 proc) na serwisie youtube.com.

Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w ponad 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.

 

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

analiza

Branża

rozrywka