Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranego tematu

Przeszukaj treści według wybranej branży

Branża
2015-03-24 10:45

Na czym polega fenomen YouTube’a?

Krzysztof Majkowski, szef zespołu Gemius Consulting

Choć powstają różne serwisy, na których można publikować i oglądać materiały audiowizualne, YouTube nie traci na popularności. Co przesądziło o jego sukcesie? Wyjaśnia Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy w firmie Gemius.

Twórcy YouTube’a potrafili świetnie zrozumieć, określić i przewidzieć potrzeby internautów. Idealnie trafili również z momentem jego uruchomienia. To także kwestia nieskomplikowanej formuły – użytkownicy sieci oglądają te materiały, które sami wybierają. Mogą też sami przygotowywać materiały wideo i w prosty sposób udostępniać je innym internautom.

Coraz bardziej profesjonalna forma wideo

YouTube to w olbrzymiej mierze usługa oferująca treści wideo, które można oglądać na żądanie. Internauci od samego początku istnienia serwisu sami decydują, co oglądają i kiedy. Mogą również oceniać i komentować zamieszczone materiały. 

Warto także zwrócić uwagę na zmiany, które zaszły w YouTubie. Początkowo pojawiały się na nim głównie amatorskie filmy, często przeciętnej jakości. Obecnie YouTube to jeden z największych kanałów promocji i dystrybucji nowych, oryginalnych treści. Dla wielu twórców, którzy uczestniczą w programie partnerskim, zamieszczanie materiałów w serwisie stanowi źródło dochodu.

Dwie filozofie rozwoju

Mówiąc o YouTubie, warto pamiętać o innym serwisie tego typu, czyli o Vimeo. Tym bardziej, że oba powstały w podobnym czasie. Podstawowa różnica polegała na tym, że Vimeo nakładało na użytkownika ograniczenia dotyczące publikowanych treści, kładąc nacisk tylko na oryginalne produkcje. Takie obostrzenia nie dotyczyły YouTube’a.

Jednak to strategia YouTube’a pozwoliła mu dotrzeć do masowego odbiorcy. Dzięki niej, właśnie na tym serwisie, a nie na Vimeo, pojawił się klip wideo „Lazy Sunday SNL” grupy The Lonely Island. To wydarzenie uważa się za pierwszy punkt zwrotny w historii YouTube’a.

Obecnie dla innych serwisów skala YouTube’a stanowi znaczną barierę wejścia. Szansą jest dla nich stworzenie czegoś, co będzie je odróżniało, a także odszukanie dla siebie odpowiedniej niszy. Taką nadal znajduje na przykład Vimeo, taką znalazł dla siebie też serwis Vine.

Era YouTube’a

YouTube zmienił też sposób, w jaki internauci przeglądają treści w internecie i w jaki korzystają z innych mediów. Między innymi ze względu na materiały wideo zwiększyło się zapotrzebowanie na szybszy dostęp do internetu. Oczywiście gdyby nie istniała technologia pozwalająca na oglądanie materiałów w czasie rzeczywistym, sukces serwisu byłby dużo mniejszy. Z drugiej jednak strony to zapotrzebowanie przyczyniło się do dalszego rozwoju i popularyzacji technologii.

YouTube oraz szeroko pojęte media społecznościowe pozwalają też na skuteczną komunikację i skupienie się wokół jakiejś idei, wydarzenia, wartości czy poglądów. Przykładem może być rola, jaką YouTube odegrał w tzw. Arabskiej Wiośnie. Natomiast sukces singla „Gangam Style”, południowokoreańskiego artysty Psy, zaskoczył samych twórców serwisu. Najpierw jako pierwszy przekroczył barierę jednego, później dwóch miliardów wyświetleń, a następnie osiągnął maksymalną liczbę wyświetleń, jaką przewidzieli twórcy YouTube. Przynajmniej do czasu aktualizacji licznika.

Do schowka> Drukuj

Rodzaj treści

opinia

Branża

media

Autor:

Krzysztof Majkowski

szef zespołu Gemius Consulting

Specjalizuje się w tematyce mediów społecznościowych i badań marketingowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży badawczej, pracował wcześniej między innymi w firmach takich jak NM Incite (a Nielsen/McKinsey company), Nielsen, Nielsen BASES i Ipsos. Ekspert w zakresie nowych technologii oraz badań konsumenckich. Realizował projekty konsultingowe i badawcze pracując w Polsce a także w Wielkiej Brytanii. 

W firmie Gemius jako szef zespołu Gemius Consulting, wspiera klientów w analizie danych, formułowaniu wniosków i wdrażaniu ich w procesie podejmowania decyzji biznesowych. 

Pokaż wszystkie artykuły z ekspertem